Wniosek o wpisanie wyborcy do rejestru wyborców
Wymagane dokumenty:
- Podpisany wniosek o wpisanie do rejestru wyborców
- Kserokopia ważnego dokumentu stwierdzającego tożsamość wyborcy
- Pisemna deklaracja, w której wnioskodawca podaje swoje obywatelstwo i adres stałego zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
W celu potwierdzenia faktu stałego zamieszkiwania na terenie Gminy i Miasta Susz konieczne jest okazanie dodatkowych dokumentów, np.: umowy nabycia (najmu) mieszkania, oświadczenia właściciela (najemcy) mieszkania, umowy o pracę itp. Sprawdzenie, czy osoba wnosząca wniosek spełnia warunki stałego zamieszkania na obszarze Gminy i Miasta Susz, polegać może również na przeprowadzeniu wywiadu z właścicielami nieruchomości, sąsiadami
Opłata skarbowa:
- nie dotyczy –
Opłaty administracyjne:
- nie dotyczy -
Wniosek o wpisanie do rejestru wyborców wraz z załącznikami należy złożyć osobiście lub przez Internet (wypełniając wniosek o wpisanie do rejestru wyborców) znajdujący się na stronie Ministerstwa Cyfryzacji. Złożona informacja musi być podpisana kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym.
UWAGA!
Wniosek o wpisanie do rejestru wyborców złożony osobiście lub elektronicznie wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego przed wydaniem decyzji przez Burmistrza Susza zgodnie z art. 20 § 2 z ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (t. j. Dz. U. z 2018 r., poz. 754 ze zm.)
Termin i sposób załatwiania:
Decyzję o wpisaniu lub o odmowie wpisania osoby do rejestru wyborców wydaje Burmistrz Susza w terminie 3 dni od dnia wniesienia wniosku o wpisanie do rejestru wyborców, po uprzednim sprawdzeniu, czy wnioskodawca spełnia warunki stałego zamieszkania pod adresem wskazanym we wniosku (art. 20 § 1, 2 ustawy z dnia 05 stycznia 2011 roku Kodeks Wyborczy (t. j. Dz. U. z 2018 roku poz. 754 ze zm.).
Zgodnie ze stanowiskiem Państwowej Komisji Wyborczej, która sprawuje nadzór nad prowadzeniem rejestru wyborców pojęcie „stałe zamieszkanie” należy odnieść do miejsca zamieszkania w rozumieniu art. 25 ustawy z 23 kwietnia 1964 roku Kodeks Cywilny (Dz. U. z 2018 r. poz. 1025 ze zm.). W świetle tego przepisu miejscem stałego zamieszkania jest miejsce, w którym dana osoba faktycznie przebywa z zamiarem stałego pobytu. W miejscu tym koncentrują się ważne interesy życiowe, majątkowe i inne danej osoby. Z tego też powodu dla oceny miejsca stałego pobytu nie należy kierować się wyłącznie oświadczeniami osoby zainteresowanej. Dowodem na potwierdzenie stałego zamieszkania mogą być oświadczenia oraz dokumenty, w których wnioskodawca wskaże okoliczności potwierdzające koncentrację jego ważnych interesów życiowych, majątkowych lub innych pod adresem wskazanym we wniosku.
Wyborca wpisany do rejestru wyborców Gminy Susz, zostanie skreślony z rejestru wyborców w jego obecnym lub ostatnim miejscu stałego zameldowania (wpisania do rejestru wyborców).
Miejsce złożenia dokumentów:
Urząd Miejski w Suszu
Referat Spraw Obywatelskich, pok. nr 2
ul. Józefa Wybickiego 6
14-240 Susz
Tryb odwoławczy:
Skarga do Sądu Rejonowego wniesiona za pośrednictwem Burmistrza Susz w terminie 3 dni od dnia doręczenia decyzji. Sąd rozpoznaje skargę w postępowaniu nieprocesowym, w terminie 3 dni od dnia jej doręczenia. Od postanowienia sądu nie przysługuje środek prawny.
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (t. j. Dz. U. z 2018 r., poz. 754 ze zm.)
2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 lipca 2011r. w sprawie rejestru wyborców oraz trybu przekazywania przez Rzeczpospolitą Polską innym państwom członkowskim Unii Europejskiej danych zawartych w tym rejestrze (Dz. U. z 2017 roku, poz. 1316).
3. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2018 roku poz. 2096 ze zm.).