W załącznikach poniżej znajdują się treści:
- Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych)
- Wniosek o wydanie dowodu osobistego (formularz pdf)
Postępowanie w przypadku utraty dowodu osobistego.
Utrata dowodu powinna zostać niezwłocznie zgłoszona w dowolnym organie gminy, a w przypadku utraty dowodu osobistego poza granicami kraju - w polskim urzędzie konsularnym.
Dokument utracony zostanie unieważniony w systemie informatycznym SWDO, co daje gwarancje bezpieczeństwa obywatelowi, iż nie zostanie obciążony negatywnymi skutkami w przypadku nielegalnego posłużenia się tym dokumentem przez znalazcę.
Dla zwiększenia bezpieczeństwa osoby, która utraciła dowód osobisty, fakt ten należy też zgłosić w dowolnym banku. Utrata dowodu zostanie odnotowana w systemie informatycznym, do którego dostęp mają wszystkie banki, co powinno skutkować uniemożliwieniem zaciągnięcia zobowiązania z wykorzystaniem danych osobowych poszkodowanej osoby.
Dowody Osobiste:
-
wydawanie i wymiana dowodów osobistych,
-
przyjmowanie zgłoszeń o utracie dowodu osobistego,
-
unieważnianie dowodów osobistych,
-
przyjmowanie wniosków o wydanie dowodu osobistego w miejscu pobytu wnioskodawcy,
-
udostępnianie dokumentacji związanej z dowodami osobistymi,
-
realizacja zadań w zakresie planowania, wykonywania i rozliczania budżetu Wydziału.
1. Dowód osobisty -odbiór gotowego dokumentu
Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek.
Wyjątki od powyższej reguły stanowią następujące przypadki:
-
odbiór dowodu osobistego wydanego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub osobie posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych nie wymaga osobistego stawiennictwa, jeżeli była obecna przy składaniu wniosku w siedzibie organu albo nie ukończyła 5 roku życia
-
odbioru dowodu osobistego w przypadku wniosku składanego poza siedzibą organu gminy (art.26 ust.1 ustawy o dowodach osobistych – dot. choroby i niepełnosprawności) może dokonać pełnomocnik legitymujący się pełnomocnictwem szczególnym do dokonania jego odbioru - tylko w Urzędzie Miejskim w Suszu
-
jeżeli wniosek w postaci elektronicznej, został skutecznie złożony za pośrednictwem portalu ePUAP, odbiór nowego dokumentu odbywa się, w zależności od wybranej lokalizacji w trakcie tworzenia wniosku.
Opłaty:
Bez opłat
Termin i sposób załatwienia sprawy:
30 dni od dnia złożenia wniosku.
Gotowość do odbioru dowodu osobistego można sprawdzić na stronie: www.gov.pl
Tryb odwoławczy:
Nie przysługuje
Podstawa prawna:
-
Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (t. j. Dz. U. z 2017 r., poz.
1464 ze zm);
-
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz.U. z 2015 r., poz.212 ze zm.);
-
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 ze zm.).
Wymagane wnioski i dokumenty:
-
dotychczasowy dowód osobisty, o ile nie została zgłoszona jego utrata;
-
cudzoziemiec, który nabył obywatelstwo polskie, zwraca dokument potwierdzający legalność jego pobytu na terytorium RP wydany przez właściwy organ, jeśli taki dokument był cudzoziemcowi wydany i nie został zwrócony po doręczeniu dokumentu potwierdzającego nabycie obywatelstwa polskiego.
2. Dowód osobisty – zgłoszenie utraty/uszkodzenia dokumentu
Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
Zgłoszenia można dokonać w formie dokumentu elektronicznego, w organie gminy, który wydał dowód osobisty.
Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w placówce konsularnej RP można również dokonać w formie pisemnej za pomocą poczty lub telefaksu.
Zgłoszenia można dokonać w:
Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
Posiadacz dowodu osobistego, którego dowód został utracony lub uszkodzony, zgłasza niezwłocznie, osobiście ten fakt organowi dowolnej gminy, a posiadacz dowodu osobistego przebywający poza terytorium RP – dowolnej placówce konsularnej RP.
W przypadku osób nieposiadających zdolności do czynności prawnych lub posiadających ograniczoną zdolność do czynności prawnych zgłoszenia dokonuje rodzic, opiekun prawny lub kurator.
Opłaty:
Brak opłat
Termin i sposób załatwienia sprawy:
Niezwłocznie
Tryb odwoławczy:
Nie przysługuje
Podstawa prawna:
-
Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (t. j. Dz. U. z 2017 r., poz.
1464 ze zm);
-
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz.U. z 2015 r., poz.212 ze zm);
-
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 ze zm.).
Wymagane wnioski i dokumenty:
-
Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego
(do zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego załącza się uszkodzony dowód osobisty)
Uwaga !!!
- formularz .pdf musi być wydrukowany w całości na jednej kartce formatu A4 (dwustronnie), bez zmniejszania, zwiększania czy zmiany proporcji - druk bez marginesów! (w opcjach drukowania ustaw: brak skalowania strony), w normalnym, a nie oszczędnościowym trybie wydruku,
- formularz on-line przeznaczony do wypełnienia on-line można wysyłać w formie elektronicznej przez ePUAP.
3. Dowody osobiste - wniosek o wydanie dokumentu
Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy na terytorium kraju w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego.
Kto może wystąpić z wnioskiem / zainicjować sprawę:
Obywatel Rzeczypospolitej Polskiej
Wniosek składa osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych. W imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego wniosek składa rodzic, opiekun prawny lub kurator. Wymagana jest obecność tej osoby przy składaniu wniosku, również dziecka, które ukończyło 5 rok życia.
O niemożności złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody wnioskodawca powiadamia organ gminy, który zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby, chyba że okoliczności nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku. W przypadku gdy złożenie wniosku o wydanie dowodu okaże się nieuzasadnione, organ gminy odmawia przyjęcia wniosku w miejscu wskazanym przez wnioskodawcę oraz poucza o konieczności złożenia wniosku na ogólnych zasadach (art.26 ustawy o dowodach osobistych).
Uwagi:
Prawo do posiadania dowodu osobistego przysługuje każdemu obywatelowi Rzeczypospolitej Polskiej.
Pełnoletni obywatel RP zamieszkujący na terytorium jest obowiązany posiadać dowód osobisty.
Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 5 roku życia, jest ważny przez okres 5 lat od daty wydania dowodu osobistego.
Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 5 rok życia, jest ważny przez okres 10 lat od daty wydania dowodu osobistego.
Opłaty:
Dowody są bezpłatne.
Termin i sposób załatwienia sprawy:
30 dni
Tryb odwoławczy:
Nie przysługuje
Podstawa prawna:
-
Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (t. j. Dz. U. z 2017 r., poz.
1464 ze zm);
-
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz.U. z 2015 r., poz.212 ze zm.);
-
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego(t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 ze zm.).
Wymagane wnioski i dokumenty:
-
wniosek o wydanie dowodu osobistego
Uwaga !!!
- formularz .pdf musi być wydrukowany w całości na jednej kartce formatu A4 (dwustronnie), bez zmniejszania, zwiększania czy zmiany proporcji - druk bez marginesów! (w opcjach drukowania ustaw: brak skalowania strony), w normalnym, a nie oszczędnościowym trybie wydruku
- formularz on-line przeznaczony do wypełnienia on-line można wysyłać w formie elektronicznej przez ePUAP.
-
do wniosku załącza się kolorową fotografię osoby ubiegającej się o wydanie dowodu
osobistego o wymiarach 35 ´ 45 mm, wykonaną na jednolitym jasnym tle, z
równomiernym oświetleniem, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny
kolor skóry, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków,
tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza
źrenice, z widocznymi brwiami i przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, z
zachowaniem symetrii w pionie, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami,
patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym
wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami. Fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku;
-
osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami.
W takim przypadku do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r., poz. 721 z późniejszymi zmianami);
-
osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny. W takim przypadku do wniosku załącza się zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej;
-
dowód lub paszport, a w przypadku osób, które nabyły obywatelstwo polskie – dokument podróży lub inny dokument stwierdzający tożsamość.