Zal. nr 6 do protokółu nr VII/2003
Rady Miejskiej w Suszu
z dnia 16 czerwca 2003r.
UCHWAŁA Nr VII/52/2003
RADY MIEJSKIEJ W SUSZU
z dnia 16 czerwca 2003 roku
w sprawie procedury uchwalania budżetu Gminy i Miasta Susz oraz rodzaju i szczegółowości materiałów towarzyszących projektowi budżetu.
Na podstawie art.53, ust. l ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (j.t. z 2001r. Dz.U. Nr 142 poz.1591, z 2002r. Nr 23 poz.220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz.984 i z 2003r. Nr 214 poz.1806) Rada Miejska uchwala, co następuje:
§1
- Kierownicy podległych jednostek organizacyjnych opracowują i przedkładają Skarbnikowi Gminy i Miasta w terminie do 20 października roku poprzedzającego rok budżetowy projekty planów finansowych w pełnym układzie klasyfikacji budżetowej (planowane dochody i wydatki). Dla zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami kierownicy podległych jednostek organizacyjnych przedkładają projekty planów finansowych w terminie do dnia 29 października roku poprzedzającego rok budżetowy.
- Pracownicy Urzędu Gminy i Miasta opracowują i przedkładają Skarbnikowi Gminy i Miasta w terminie do 20 października roku poprzedzającego rok budżetowy wysokość planowanych dochodów z uwzględnieniem źródeł ich powstawania oraz plany rzeczowe zadań wraz z określeniem wysokości planowanych wydatków w pełnym układzie klasyfikacji budżetowej.
- Radni oraz przedstawiciele mieszkańców gminy i miasta mogą składać Skarbnikowi Gminy i Miasta wnioski do projektu budżetu w terminie do 20 października roku poprzedzającego rok budżetowy.
§2
Projekty planów finansowych, o których mowa w § 1 opracowywane są na podstawie:
1) wskazówek Rady Miejskiej zawartych w założeniach do projektu budżetu, .
2) przewidywanego stanu zatrudnienia w roku budżetowym,
3) wynagrodzeń obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy,
4) prognozowanych wskaźników wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych oraz wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej, przyjmowanych w założeniach do projektu budżetu państwa.
§3
Skarbnik Gminy i Miasta, w oparciu o przedłożone materiały i wnioski, prognozowane kwoty dochodów własnych i prognozowane kwoty dotacji celowych na zadania własne oraz na podstawie otrzymanych informacji z Ministerstwa Finansów o rocznych kwotach części subwencji budżetowej i planowanych udziałach w podatku dochodowym od osób fizycznych, a także informacji otrzymanych od dysponentów części budżetowych o planowanych dotacjach celowych na zadania z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami, opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków w układzie tabelarycznym budżetu.
§4
- Przygotowanie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami, a także inicjatywa w sprawie zmian tej uchwały, należą do wyłącznej kompetencji Burmistrza Gminy i Miasta.
- Burmistrz, na podstawie materiałów opracowanych przez Skarbnika Gminy i Miasta, przygotowuje projekt uchwały budżetowej w pełnej klasyfikacji budżetowej, uwzględniający zasady ustawy o finansach publicznych.
- Projekt uchwały budżetowej Burmistrz przedkłada Przewodniczącemu Rady Miejskiej w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
- Burmistrz przesyła projekt uchwały budżetowej Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Olsztynie w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
- Burmistrz umożliwia zainteresowanym zapoznanie się z treścią projektu uchwały budżetowej w biurze Rady Miejskiej.
§5
- Przewodniczący Rady Miejskiej przesyła projekt uchwały budżetowej do zaopiniowania stałym Komisjom Rady Miejskiej.
- Stałe Komisje Rady Miejskiej w terminie do 5 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy odbywają posiedzenia, na których formułowane są na piśmie opinie o projekcie budżetu.
- W przypadku zgłoszenia propozycji wprowadzenia do projektu budżetu nowego wydatku lub zwiększenia wydatku przewidzianego w projekcie, istnieje obowiązek wskazania przez komisję źródła jego sfinansowania na każdym etapie opiniowania budżetu.
- Opinie poszczególnych komisji są podstawą do sformułowania przez Komisję Przedsiębiorczości Gospodarczej, Budżetu i Handlu opinii o projekcie budżetu.
- Opinie Stałych Komisji o projekcie budżetu Przewodniczący Rady Miejskiej przekazuje Burmistrzowi do dnia 9 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.
§6
1. Burmistrz po zapoznaniu się z opiniami, o których mowa w § 5, ust. 5, nanosi poprawki do projektu budżetu i przesyła do dnia 17 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy poprawiony projekt budżetu wraz z materiałami na sesję Rady Miejskiej.
2. Uchwałę budżetową Rada Miejska uchwala przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach - nie później niż do 31 marca roku budżetowego.
§7
1. W porządku obrad sesji Rady Miejskiej, na której rozpatrywany będzie projekt budżetu, powinny być uwzględnione punkty:
1) odczytanie projektu uchwały,
2) odczytanie opinii komisji stałych,
3) odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie,
4) głosowanie nad projektem uchwały,
2. Przed głosowaniem nad projektem uchwały budżetowej, Burmistrz przedstawia swoje stanowisko do wniosków zgłaszanych przez poszczególne komisje.
§8
Do projektu uchwały budżetowej Burmistrz dołącza w formie załączników:
1) objaśnienia,
2) informacje o stanie mienia komunalnego,
3) zestawienie planów przychodów i wydatków zakładów budżetowych i środków specjalnych,
4) projektu planu przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska,
5) projektu planu finansowego dla zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami,
6) wykaz zadań inwestycyjnych,
7) prognozę kwoty długu.
§9
Objaśnienia do projektu budżetu obejmują:
1) omówienie dochodów z poszczególnych źródeł, ze wskazaniem sposobu lub podstaw ich obliczenia,
2) uzasadnienie poszczególnych rodzajów wydatków, a w tym:
a) wydatków na zadania własne,
b) wydatków na zadania z zakresu administracji rządowej,
c) wydatków na dotacje,
3) omówienie przychodów związanych z pokryciem niedoboru budżetu oraz rozchodów związanych ze spłatami zadłużenia.
§10
Informacja o stanie mienia komunalnego zawiera:
1) dane dotyczące przysługujących gminie i miastu własności,
2) dane dotyczące innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych z uwzględnieniem użytkowania wieczystego, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach oraz posiadaniu,
3) dane o zmianach w stanie mienia komunalnego, w zakresie określonym w pkt. 1 i 2, od dnia złożenia poprzedniej informacji,
4) dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania praw własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania,
5) inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego.
§ 11
Wykaz zadań inwestycyjnych określa:
1) nazwę zadania inwestycyjnego,
2) jednostkę organizacyjną realizującą zadanie lub koordynującą wykonanie zadania,
3) okres realizacji programu i łączne nakłady finansowe,
4) wysokość wydatków w roku budżetowym oraz w dwóch kolejnych latach,
5) opis zakresu prac w roku budżetowym i inne uwagi.
§12
Prognozowana kwota długu określa:
1) stan zadłużenia na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy,
2) wysokość planowanych do zaciągnięcia kredytów i pożyczek,
3) wysokość przypadających do spłaty w roku budżetowym rat kredytów i pożyczek oraz odsetek i innych kosztów związanych z obsługą długu,
4) kwotę planowanego zadłużenia na koniec roku budżetowego,
5) wartość nominalną udzielonych poręczeń i gwarancji,
6) przypadającą do spłaty w roku budżetowym wartość nominalną poręczeń i gwarancji.
§ 13
Do zmian w uchwale budżetowej, dokonywanych w trakcie roku budżetowego wymagane są opinie tylko tych komisji, których zakresu działania dotyczą proponowane zmiany oraz opinia Komisji Przedsiębiorczości Gospodarczej, Budżetu i Handlu.
§14
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy i Miasta w Suszu.
§15
Traci moc uchwała Rady Miejskiej Nr XXIV/153/93 z dnia 27.04.1993r. w sprawie procedury uchwalania budżetu Gminy i Miasta Susz-ze zmianą wprowadzoną uchwałą Nr XI/48/95 z dnia 24.08.1995r.
§16
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
|
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Pietrzykowski |