|
|
Załącznik do Uchwały Nr V/35/2003 |
|
Rady Miejskiej w Suszu z dnia 6 marca 2003r. |
S T A T U T MIEJSKO-GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W SUSZU Rozdział I. Postanowienia ogólne. § 1. 1. Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Suszu, zwany dalej Ośrodkiem, jest jednostką organizacyjną Gminy i Miasta Susz, nie posiadającą osobowości prawnej, utworzoną przez Radę Narodową Miasta i Gminy w Suszu Uchwałą Nr XI/63/90 z dnia 22 lutego 1990 r. 2. Ośrodek działa jako wyodrębniona jednostka budżetowa Gminy i Miasta Susz. 3. Ośrodek pokrywa swoje wydatki bezpośrednio ze swego budżetu, będącego częścią składową budżetu Gminy i Miasta Susz, a pobrane dochody odprowadza do budżetu Gminy i Miasta Susz. 4. Ośrodek - jako jednostka organizacyjna Gminy - jest finansowany ze środków własnych gminy i środków administracji rządowej na zadania zlecone. § 2 Ośrodek działa na podstawie : 1. Ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Tekst jednolity : Dz.U. z 1998r. Nr 64, poz. 414 z późniejszymi zmianami ) 2. Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( tekst jednolity : Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami ) 3. Ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych ( Dz. U. Nr 155, poz. 1014 z późniejszymi zmianami ) 4. Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego ( Dz. U. Nr 111, poz. 535 z późniejszymi zmianami ) 5. Ustawy z dnia 1 grudnia 1994 r. o zasiłkach rodzinnych i pielęgnacyjnych ( Tekst jednolity : Dz. U. z 1998 r. Nr 102, poz. 651 z późniejszymi zmianami ) 6. Ustawy z dnia 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym ( Dz. U. Nr 28, poz. 153 z późniejszymi zmianami ) 7. Ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych ( Dz. U. Nr 137, poz. 887 z późniejszymi zmianami 8. Ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych ofiarach represji wojennych i okresu powojennego ( Tekst jednolity : Dz. U. Z 1997 r. Nr 142, poz. 950 z późniejszymi zmianami ) 9. Innych przepisów nakładających wykonywanie zadań na ośrodki pomocy społecznej. 10. niniejszego Statutu oraz uchwał Rady Miejskiej w Suszu. § 3. 1. Siedziba Ośrodka znajduje się w Suszu przy ulicy Wybickiego nr 6 2. Terenem działania Ośrodka są Gmina i Miasto Susz. 3. Ośrodek używa pieczęci z nazwą w pełnym brzmieniu i pełnym adresem siedziby. 4. Ośrodek może używać skróconej nazwy " M-GOPS w Suszu ".
Rozdział II. Cele i zadania Ośrodka. §4. Celem działalności Ośrodka jest : 1. doprowadzanie do możliwie pełnego usamodzielnienia osób i rodzin oraz doprowadzanie osób i rodzin do integracji ze środowiskiem, 2. umożliwianie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są w stanie pokonać, wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia oraz zapobieganie powstawaniu takich sytuacji, 3. zaspakajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwienie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka. §5. Zadania Ośrodka obejmują : 1. tworzenie warunków organizacyjnych funkcjonowania pomocy społecznej, 2. organizowanie różnorodnych form pomocy, a także udział w tworzeniu infrastruktury socjalnej odpowiadającej zmieniającym się potrzebom pomocy społecznej, 3. analizę i ocenę zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej, 4. świadczenie usług przewidzianych w ustawie o pomocy społecznej oraz określonych w innych przepisach prawnych, 5. przyznawanie i wypłacanie świadczeń przewidzianych ustawą o pomocy społecznej oraz w innych aktach prawnych, 6. pracę socjalną rozumianą jako działalność zawodowa mającą na celu udzielenie pomocy osobom i rodzinom we wzmocnieniu i odzyskaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie oraz tworzenie warunków sprzyjających temu celowi, 7. inicjowanie działań profilaktycznych i promocyjnych służb socjalnych na terenie miasta i gminy Susz, 8. wspieranie i rozbudzanie aktywności społecznej w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin, 9. współdziałanie ze społecznościami lokalnymi mającymi na celu rozwijanie w nich zdolności do samodzielnego rozwiązywania własnych problemów, 10. prowadzenie działań koordynujących pomoc społeczną na terenie gminy i miasta Susz, 11. projektowanie budżetu w zakresie działań statutowych i ustawowych ośrodka, 12. organizowanie pracy Ośrodka dla realizacji zadań i efektywne gospodarowanie (dysponowanie) przyznanymi środkami pieniężnymi. § 6. Dodatkowo do zadań Ośrodka należy: 1. współdziałanie z prowadzącymi działalność społeczną organizacjami społecznymi, kościołami, związkami wyznaniowymi, fundacjami, stowarzyszeniami, pracodawcami oraz osobami fizycznymi i prawnymi w celu realizacji określonych zadań z zakresu pomocy społecznej, 2. współpraca z organami samorządu terytorialnego, jednostkami organizacyjnymi gminy i administracji rządowej, jednostkami opieki zdrowotnej, ZUS, KRUS, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, Powiatowym Urzędem Pracy, policją, prokuraturą, sądami, placówkami oświatowymi i wychowawczymi, 3. wytaczanie w uzasadnionych przypadkach powództw na rzecz obywateli, w szczególności z zakresu spraw rodzinnych i opiekuńczych, 4. kierowanie wniosków o ustalenie niezdolności do pracy i stopnia niepełnosprawności do organów określonych w odrębnych przepisach. § 7. Ośrodek realizuje poniższe zadania pomocy społecznej: 1. własne gminy w zakresie pomocy społecznej zgodnie z ustaleniami Rady Miejskiej w Suszu, 2. zlecone gminie w zakresie pomocy społecznej zgodnie z ustaleniami przekazanymi w tym względzie przez Wojewodę Warmińsko - Mazurskiego. § 8. Do zadań Ośrodka należą, w szczególności: 1. z zakresu zadań zleconych: 1) przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych i stałych wyrównawczych, 2) przyznawanie i wypłacanie rent socjalnych, 3) przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych, 4) przyznawanie i wypłacanie gwarantowanych zasiłków okresowych i specjalnych okresowych, 5) przyznawanie i wypłacanie macierzyńskich zasiłków okresowych i macierzyńskich zasiłków jednorazowych, 6) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku klęski żywiołowej lub ekologicznej, 7) przyznawanie zasiłków celowych w formie bilety kredytowanego, 8) opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne za osoby uprawnione, 9) świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych, przysługujących na podstawie ustawy o ochronie zdrowia psychicznego, 10) inne zadania wynikające z rządowych programów pomocy społecznej, bądź innych ustaw, mających na celu ochronę poziomu życia osób i rodzin, po zapewnieniu środków finansowych, a w szczególności: a) przyznawanie i wypłacanie zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych, b) przyznawanie i wypłacanie zasiłków kombatantom i innym osobom uprawnionym. 2. z zakresu zadań własnych: 1) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych i specjalnych celowych, 2) przyznawanie pomocy w formie rzeczowej, 3) przyznawanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie, 4) udzielanie schronienia, posiłku, niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym, 5) świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych w miejscu zamieszkania, 6) udzielanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego, 7) udzielanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne, w szczególności dla osób bezdomnych i innych osób nie mających dochodów i możliwości ubezpieczenia się na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, 8) sprawianie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym, 9) praca socjalna w szerokim tego słowa znaczeniu, 10) inne zadania z zakresu pomocy społecznej wynikające z rozpoznanych w toku pracy socjalnej Ośrodka potrzeb Miasta i Gminy Susz.
Rozdział III. Gospodarka finansowa. § 9. Projekt planu finansowego Ośrodka, z uwzględnieniem kwot wynikających z układu wykonawczego budżetu gminy sporządza kierownik jednostki przedstawiając do uchwalenia Radzie Gminy i Miasta w Suszu.
Rozdział IV. Organizacja i zarządzanie. § 10. 1. Ośrodkiem kieruje i reprezentuje go na zewnątrz kierownik Ośrodka. 2. Kierownika zatrudnia oraz rozwiązuje z nim stosunek pracy Burmistrz Gminy i Miasta Susz. 3. Kierownik Ośrodka wykonuje czynności przysługujące przepisami Prawa pracy wobec osób w tym ośrodku zatrudnionych. 4. Do obowiązków kierownika należy zwłaszcza: 1) wydawanie, na podstawie upoważnienia Rady Miejskiej w Suszu, decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej w ramach zadań własnych gminy i zleconych, o których mowa w rozdziale II statutu, 2) organizowanie i nadzór nad pracą podległych pracowników, 3) wykonywanie innych zadań pomocy społecznej zleconych przez organy samorządu terytorialnego i Wojewodę, 4) wydawanie zarządzeń i regulaminów oraz instrukcji dla realizacji zadań statutowych. § 11. Upoważnienie do wydawania decyzji administracyjnych w celu wykonywania zadań własnych i zleconych posiada również pracownik socjalny Ośrodka w ramach upoważnienia udzielonego mu odrębną uchwałą Rady Miejskiej w Suszu. § 12. Rada Miejska, biorąc pod uwagę potrzeby, które powstaną w toku realizacji zadań określonych w § 5, opracowuje i wdraża lokalne programy pomocy społecznej. § 13. 1. Tryb pracy Ośrodka oraz organizację wewnętrzną określają regulaminy ustalone przez Kierownika. 2. Schemat organizacyjny Ośrodka stanowi załącznik do Statutu. § 14. Kierownik Ośrodka składa Radzie Miejskiej coroczne sprawozdanie z działalności Ośrodka. § 15. Prawa i obowiązki pracowników Ośrodka regulują przepisy ustawy o pomocy społecznej i ustawy o pracownikach samorządowych oraz przepisy wykonawcze do tych ustaw, jak również regulaminy ustalone przez kierownika. § 16. Zasady wynagradzania pracowników Ośrodka określa Zarządzenie Kierownika M-GOPS w Suszu zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000r. w sprawie wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 61, poz. 708 z dnia 28 lipca 2000r.z późn. zm.) ustalający zasady wynagradzania pracowników Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Suszu.
Rozdział V. Mienie Ośrodka § 17. Mienie Ośrodka stanowią środki trwałe oraz wyposażenie zakupione przez Ośrodek, bądź przekazane nieodpłatnie, dla prowadzenia działalności, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawnymi.
Rozdział VI. Przepisy końcowe. § 18. Zmiany bądź uzupełnienia Statutu mogą być dokonywane jedynie w trybie właściwym dla jego uchwalenia. |
Nazwa dokumentu: | Statut Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Suszu | Podmiot udostępniający: | M-GOPS | Osoba, która wytworzyła informację: | Dariusz Rynkowski | Osoba, która wprowadzała dane: | Dariusz Rynkowski | Data wytworzenia informacji: | 2003-06-26 09:29:35 | Data udostępnienia informacji: | 2003-06-26 09:29:35 |
Wersja do wydruku...
|