REGULAMIN ORGANIZACYJNY
URZĘDU GMINY I MIASTA W SUSZU
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin organizacyjny Urzędu Gminy i Miasta w Suszu, zwany dalej regulaminem określa:
1) zakres działania i zadania Urzędu Gminy i Miasta w Suszu, zwanego dalej Urzędem,
2) organizację Urzędu,
3) zasady funkcjonowania Urzędu,
4) zakres działania kierownictwa Urzędu, referatów i samodzielnych stanowisk pracy w Urzędzie,
5) zasady podpisywania pism,
6) zasady prowadzenia kontroli wewnętrznej
§ 2.
Przez użyte w niniejszym regulaminie określenia należy rozumieć:
1) Rada - Rada Miejska
2) Burmistrz - Burmistrz Gminy i Miasta
3) Zastępca Burmistrza - Zastępca Burmistrza Gminy i Miasta
4) Sekretarz - Sekretarz Gminy i Miasta
5) Skarbnik - Skarbnik Gminy i Miasta, główny księgowy budżetu
6) Gmina - Gmina i Miasto Susz
§ 3.
1. Urząd jest jednostką organizacyjną gminy,
2. Urząd jest miejscem pracy dla zatrudnionych w nim pracowników,
3. Siedzibą Urzędu jest miasto Susz.
ROZDZIAŁ II
Zakres działania i zadania Urzędu
§ 4.
1. Burmistrz Gminy i Miasta jako organ wykonawczy gminy wykonuje swoją pracę przy pomocy Urzędu. Burmistrz organizuje pracę i kieruje bieżącymi sprawami gminy. Burmistrz jest kierownikiem Urzędu .
2. Do zakresu działania Urzędu należy zapewnienie warunków należytego wykonywania spoczywających na Gminie:
1) zadań własnych,
2) zadań zleconych,
3) zadań wykonywanych na podstawie zawartych stosownych porozumień.
§ 5.
1. Do zadań Urzędu należy zapewnienie pomocy organom gminy w wykonywaniu ich zadań i kompetencji.
2. W szczególności do zadań Urzędu należy:
1) przygotowywanie materiałów niezbędnych do podejmowania uchwał, wydawania decyzji, zarządzeń i innych aktów z zakresu administracji publicznej oraz podejmowanie innych czynności prawnych przez organa gminy,
2) wykonywanie - na podstawie udzielonych upoważnień - czynności faktycznych wchodzących w zakres zadań gminy,
3) zapewnienie organom gminy możliwości przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków,
4) przygotowanie i przedłożenie organom gminy projektu budżetu gminy i innych aktów prawnych,
5) realizacja innych obowiązków i uprawnień wynikających z przepisów prawa oraz uchwał Rady Miejskiej,
6) zapewnienie warunków organizacyjnych do odbywania sesji Rady Miejskiej i posiedzeń komisji rady,
7) prowadzenie zbioru przepisów gminnych dostępnego do powszechnego wglądu w siedzibie Urzędu,
8) prowadzenie zbioru Dziennika Ustaw i Monitora Polskiego i udostępnianie ich nieodpłatnie do powszechnego wglądu w siedzibie Urzędu,
9) wykonywanie prac kancelaryjnych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, a w szczególności:
a) przyjmowanie, rozdział, przekazywanie i wysyłanie korespondencji,
b) prowadzenie wewnętrznego obiegu akt,
c) przechowywanie akt,
d) przekazywanie akt do archiwów,
10) realizacja obowiązków i uprawnień służących Urzędowi jako pracodawcy - zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa pracy.
ROZDZIAŁ III
Organizacja Urzędu
§ 6.
1. Burmistrz kieruje pracą urzędu przy pomocy zastępcy, sekretarza i skarbnika.
2. Sekretarz w zakresie ustalonym przez burmistrza zapewnia sprawne funkcjonowanie urzędu i warunki jego działania, a także organizuje pracę urzędu.
3. Podział zadań pomiędzy zastępcę burmistrza, sekretarza i skarbnika zawarty jest w rozdziale V regulaminu.
§ 7.
Burmistrz jest zwierzchnikiem służbowym pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 8.
1. W skład Urzędu wchodzą referaty i samodzielne stanowiska pracy:
............................................................................... symbol komórki
a) Referat Finansowy i Budżetu.................................................... Fn
b) Referat Nieruchomości i Rolnictwa........................................... NiR
c) Referat Inwestycji, Infrastruktury Komunalnej i Ochrony
Środowiska............................................................................. IKiOs
d) Referat Spraw Obywatelskich................................................. So
e) Urząd Stanu Cywilnego....................................................... USC
f) Referat Organizacji............................................................. Or
g) samodzielne stanowisko ds. Integracji Europejskiej
i Promocji Gminy.......................................................................... IEiPg
h) samodzielne stanowisko ds. urbanistyki, architektury i estetyki.. Ua
i) samodzielne stanowisko d.s. oświaty, kultury i sportu........... OKiS
j) samodzielne stanowisko d.s. informatyki i publikacji elektronicznych . Inf
2. Pracą referatów kierują kierownicy referatów.
3. Podziału zadań pomiędzy referaty i stanowiska pracy dokonuje kierownictwo Urzędu.
4. Poszczególne stanowiska pracy komórek organizacyjnych urzędu stosują nw. symbolikę przed znakiem spraw:
a) w Referacie Finansowym i Budżetu:
- skarbnik...................................................................... Fn.I
- stanowisko d.s. księgowości budżetowej gminy......... Fn.II
- stanowisko d.s. księgowości budżetowej oświaty..... Fn.III
- stanowisko d.s. płac oświaty....................................... Fn.IV
- stanowisko d.s. płac urzędu.......................................... Fn.V
- stanowisko d.s. obsługi kasowej gminy........................ Fn.VI
- stanowisko d.s. księgowości i obsługi kasowej oświaty... Fn.VII
- stanowisko d.s. wymiaru podatków............................... Fn.VIII
- stanowisko d.s. podatków i opłat...................................... Fn.IX
- stanowisko d.s. księgowości budżetowej, inwentaryzacji
i podatku vat................................................................ Fn.X
- stanowisko d.s. księgowości budżetowej........................ Fn.XI
b) w Referacie Nieruchomości i Rolnictwa:
- stanowisko d.s. mienia komunalnego............................... NiR.I
- stanowisko d.s. gospodarki nieruchomościami i rolnictwa.... NiR.II
- stanowisko d.s. gospodarki gruntami nierolnymi............... NiR.III
c) w Referacie Inwestycji, Infrastruktury Komunalnej i Ochrony Środowiska:
- stanowisko d.s. inwestycji....................................... IKiOS.I
- stanowisko d.s. infrastruktury komunalnej.................. IKiOS.II
- stanowisko d.s. drogownictwa................................ IKiOS.III
- stanowisko d.s. energetyki i zieleni.......................... IkiOS.IV
- stanowisko d.s. ochrony środowiska.......................... IKiOS.V
- stanowisko d.s. zarządzania kryzysowego i obronnych... IKiOS.VI
d) w Referacie Spraw Obywatelskich:
- stanowisko d.s. obywatelskich................................. SO.I
- stanowisko d.s. dowodów osobistych i patologii społecznych... SO.II
- stanowisko d.s. ewidencji ludności........................... SO.III
e) Kierownik USC.................................................... USC
f) w Referacie Organizacji:
- stanowisko d.s. kadr........................................ Or.I
- stanowisko d.s. obsługi Rady i jej organów........... Or.II
- stanowisko d.s. techniczno-kancelaryjnych.......... Or.III
- stanowisko d.s. organizacyjnych........................... Or.IV
g) w Referacie Integracji Europejskiej i Promocji Gminy:
- stanowisko ds. integracji europejskiej....................................... IEiPg.I
- stanowisko ds. gminnego centrum informacji............................ IEiPg.II
- stanowisko ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi.... IEiPg.III
h) samodzielne stanowisko d.s. urbanistyki, architektury
i estetyki..................................................... Ua
i) samodzielne stanowisko d.s. oświaty, kultury i sportu.. OKiS
j) samodzielne stanowisko d.s. informatyki i publikacji elektronicznych...... Inf
k) stanowisko burmistrza................................. Br.
l) stanowisko zastępcy burmistrza..................... Brz.
ł) stanowisko sekretarza............................... Sek.
§ 9.
Strukturę organizacyjną Urzędu określa schemat organizacyjny, stanowiący załącznik do regulaminu
ROZDZIAŁ IV
Zasady funkcjonowania Urzędu
§ 10.
Urząd działa w oparciu o następujące zasady:
1) praworządności,
2) służebności wobec społeczności lokalnej,
3) racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym,
4) jednoosobowego kierownictwa,
5) kontroli wewnętrznej,
6) podziału zadań oraz wzajemnego współdziałania.
§ 11.
Pracownicy Urzędu w wykonywaniu swoich obowiązków i zadań Urzędu działają na podstawie i w granicach prawa i zobowiązani są do ścisłego jego przestrzegania.
§ 12.
1. Gospodarowanie środkami rzeczowymi odbywa się w sposób racjonalny, celowy i oszczędny z uwzględnieniem zasady szczególnej staranności w zarządzaniu mieniem.
2. Zakupy i realizacja inwestycji dokonywane są po wyborze najkorzystniejszej oferty, zgodnie z przepisami ustawy o zamówieniach publicznych.
§ 13.
1. Jednoosobowe kierownictwo opiera się na jednolitości poleceń i służbowym podporządkowaniu, podziału czynności na poszczególnych pracowników oraz ich indywidualnej odpowiedzialności za wykonywanie powierzonych im zadań,
2. Zasady podpisywania pism przez Burmistrza i pracowników określone zostały w rozdziale VII.
§ 14.
1. W Urzędzie działa kontrola wewnętrzna , której celem jest zapewnienie prawidłowości wykonywania zadań Urzędu i wykonywania obowiązków przez poszczególnych pracowników.
2. Szczegółowe zasady kontroli wewnętrznej w Urzędzie określone zostały w rozdziale VIII.
§ 15.
1. Referaty i samodzielne stanowiska pracy realizują zadania wynikające z przepisów prawa i regulaminu w zakresie ich właściwości rzeczowej.
2. Referaty i samodzielne stanowiska pracy zobowiązane są do współdziałania w zakresie informacji i wzajemnej konsultacji
ROZDZIAŁ V
Zakres zadań Burmistrza, Zastępcy Burmistrza, Sekretarza, Skarbnika
§ 16.
1. Do zadań i kompetencji Burmistrza należy w szczególności:
1) kierowanie bieżącymi sprawami gminy,
2) reprezentowanie gminy i urzędu oraz prowadzenie negocjacji w sprawach dotyczących gminy,
3) nadzorowanie realizacji budżetu gminy,
4) podejmowanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy i wyznaczania innych osób do podejmowania tych czynności,
5) wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego wobec wszystkich pracowników Urzędu,
6) zapewnienie przestrzegania prawa przez wszystkich pracowników Urzędu,
7) kierowanie pracą Urzędu,
8) wykonywanie zadań Szefa Obrony Cywilnej Gminy,
9) udzielanie pełnomocnictw w sprawach należących do jego wyłącznej kompetencji,
10) powoływanie i odwoływanie Zastępcy Burmistrza,
11) przedstawianie Radzie Miejskiej wniosków o powołanie lub odwołanie Skarbnika oraz Sekretarza,
12) wydawanie decyzji w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej,
13) wydawanie zarządzeń i regulaminów dotyczących działalności Urzędu,
14) wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Burmistrza przez przepisy prawa, regulaminy i uchwały Rady.
2. Burmistrz może:
1) upoważnić Zastępcę Burmistrza lub innych pracowników Urzędu do wydawania w jego imieniu decyzji indywidualnych w sprawach administracji publicznej.
2) powierzyć Sekretarzowi w drodze pełnomocnictwa , określone kompetencje w zakresie pełnienia obowiązków Kierownika Urzędu,
3. Burmistrz bezpośrednio nadzoruje następujące komórki organizacyjne Urzędu:
1) Referat Finansów i Budżetu,
2) Referat Inwestycji, Infrastruktury Komunalnej i Ochrony Środowiska,
3) Referat Nieruchomości i Rolnictwa,
4) Urząd Stanu Cywilnego,
5) Pełnomocnika ds. ochrony informacji niejawnych,
6) Samodzielne stanowisko d.s. urbanistyki, architektury i estetyki,
§ 17.
1. W czasie nieobecności Burmistrza jego zadania i kompetencje z zakresu kierowania Urzędem przejmuje Zastępca Burmistrza.
2. Do zadań Zastępcy Burmistrza w szczególności należy:
1) prowadzenie i nadzór nad całokształtem spraw z zakresu oświaty i wychowania na terenie gminy,
2) nadzór nad sprawami z zakresu ochrony zdrowia, pomocy społecznej, kultury, kultury fizycznej i sportu, rekreacji i turystyki,
3) nadzór nad funkcjonowaniem Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej.
3. Zastępca Burmistrza sprawuje bezpośredni nadzór nad wykonywaniem zadań przez:
1) Miejsko - Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Suszu,
2) Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Suszu,
3) Suski Ośrodek Kultury ,
4) Bibliotekę Publiczną w Suszu,
5) Placówki oświatowo-wychowawcze Gminy,
6) Referat Integracji Europejskiej i Promocji Gminy,
7) samodzielne stanowisko ds. oświaty, kultury i sportu.
§ 18.
1. Sekretarz zajmuje się sprawami organizacji pracy Urzędu, obsługi interesantów.
2. Do zadań Sekretarza należy w szczególności:
1) sprawowaniem nadzoru nad organizacją pracy, przestrzeganiem wewnętrznego porządku pracy, prawidłowym wykonywaniem czynności kancelaryjnych oraz obiegiem informacji w Urzędzie,
2) nadzorowanie przestrzegania przepisów proceduralnych przy załatwianiu spraw w trybie postępowania administracyjnego oraz interpelacji i zapytań radnych,
3) organizowanie zasad właściwego przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków obywateli,
4) nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny pracy w Urzędzie,
5) nadzór nad realizacją działalności kontrolnej w Urzędzie,
6) organizowanie i nadzór nad zapewnieniem terminowego i prawidłowego przygotowywania przez pracowników Urzędu materiałów na sesje rady Miejskiej,
7) nadzór nad obsługą petentów i załatwianiem indywidualnych spraw mieszkańców,
8) nadzór nad organizacją szkoleń pracowników Urzędu,
9) opracowywanie w porozumieniu i uzgodnieniu z Burmistrzem struktury organizacyjnej Urzędu,
10. nadzór nad opracowywaniem i uaktualnianiem zakresów czynności przez kierowników referatów dla podległych im pracowników,
11) organizowanie pracy radcy prawnego,
12) sporządzanie testamentów,
3. Sekretarz jest Pełnomocnikiem do spraw ochrony informacji niejawnych w Urzędzie.
4. Pełnomocnik d.s. ochrony informacji niejawnych w Urzędzie realizuje zadania określone ustawą o ochronie informacji niejawnych, a w szczególności:
1) opracowuje plan ochrony informacji niejawnych w Urzędzie,
2) sprawuje nadzór nad realizacją zadań i przestrzeganiem przepisów, określonych w Planie Ochrony,
3) sprawuje kontrolę w zakresie ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych, w odniesieniu do wszystkich komórek organizacyjnych Urzędu.
5. Sekretarzowi podlegają bezpośrednio następujące komórki organizacyjne:
1) Referat Spraw Obywatelskich,
2) Referat Organizacji,
3) Samodzielne stanowisko d.s. Informatyki i Publikacji Elektronicznych,
a jako Pełnomocnikowi d.s. ochrony informacji niejawnych w Urzędzie:
4) Kierownik Kancelarii Tajnej.
§ 19.
1. Skarbnik zajmuje się problemami ekonomicznymi i finansowymi gminy oraz obsługą finansowo - księgową Gminy i Urzędu.
2. Skarbnikowi podlegają bezpośrednio pracownicy Referatu Finansów i Budżetu, których jest kierownikiem.
3. Skarbnik wykonuje swoje obowiązki przestrzegając w szczególności:
1) ustawy o finansach publicznych,
2) ustawy o rachunkowości,
3) przepisów wykonawczych wydanych do ustaw wymienionych w ust. 3
4. Do zadań Skarbnika należy w szczególności:
1) przygotowywanie materiałów do opracowania projektu budżetu gminy,
2) dokonywanie wstępnej kontroli legalności dokumentów dotyczących wykonywania budżetu oraz jego zmian,
3) sporządzanie okresowych analiz i zbiorczych sprawozdań z wykonania budżetu,
4) nadzór nad gospodarowaniem środkami budżetowymi przez jednostki organizacyje gminy,
5) udzielanie kontrasygnaty czynnościom prawnym wymienionym w art.133 ustawy o finansach publicznych oraz umów zawartych przez gminę skutkujących powstaniem zobowiązań finansowych.
6) dokonywanie kontroli finansowej,
7) nadzór nad obiegiem dokumentów finansowych w Urzędzie,
8) wykonywanie przepisów ustaw podatkowych i ustawy o opłacie skarbowej,
ROZDZIAŁ VI
Podział zadań i zakresy działania komórek Urzędu
§ 20.
1. Kierujący referatami są odpowiedzialni przed Burmistrzem za wykonywanie zadań
określonych dla referatu , a w szczególności za:
1) nadzór nad wypełnianiem obowiązków służbowych przez podległych pracowników,
2) zgodność z prawem opracowywanych projektów decyzji,
3) inicjowanie i opracowywanie projektów zarządzeń, decyzji i wytycznych w zakresie
prowadzonych spraw,
4) opracowywanie zakresów czynności dla podległych im pracowników,
5) właściwe przyjmowanie i załatwianie interesantów.
2. Przy wykonywaniu zadań kierownicy są upoważnieni do:
1) współdziałania z właściwymi instytucjami i jednostkami,
2) brania udziału na zaproszenie właściwej komisji rady w jej posiedzeniach,
3) zasięgania opinii komisji rady i przedstawiania spraw do rozpatrzenia przez te komisje.
3. W przypadku, gdy kierujący referatem nie może pełnić swych obowiązków z powodu urlopu, choroby lub innych przyczyn zastępuje go określony w zakresie czynności pracownik.
§ 21.
Do samodzielnych stanowisk pracy stosuje się odpowiednio § 20
§ 22.
1. Pracownicy urzędu przygotowują rozpatrzenie spraw i ponoszą odpowiedzialność za:
1) dokładną znajomość i stosowanie przepisów prawnych oraz wytycznych
obowiązujących w powierzonych im dziedzinach,
2) przestrzeganie terminów załatwianych spraw,
3) prawidłowe przytaczanie w projektach decyzji nazw, imion, nazwisk, obliczeń itp.
4) racjonalne gospodarowanie środkami budżetowymi przestrzegając obowiązujące akty
prawne,
5) należyte ewidencjonowanie i przechowywanie akt, zbiorów zarządzeń, rejestrów itp.
2. Pracownicy urzędu ponoszą pełną odpowiedzialność służbową przed burmistrzem.
3. Szczegółowe kompetencje i odpowiedzialność pracowników określają zakresy
czynności.
§ 23.
Celem wykonania powierzonych zadań referaty i stanowiska pracy wykonują
następujące czynności i działania natury ogólnej:
1) przygotowują projekty uchwał wnoszonych przez burmistrza pod obrady rady oraz
projekty zarządzeń burmistrza i zgłaszają je na odpowiednie stanowisko celem zaewidencjonowania.
2) opracowują projekty planów społeczno-gospodarczego rozwoju gminy i budżetu
gminy w części dotyczącej ich zakresu działania,
3) opracowują programy, prognozy, analizy, oceny oraz sprawozdania w ramach
prowadzonych spraw,
4) wnioskują i podejmują przedsięwzięcia organizacyjno-techniczne i ekonomiczne
w celu prawidłowego rozwoju dziedzin należących do zakresu czynności,
5) współdziałają w zakresie wykonywanych zadań z innymi komórkami urzędu oraz
z innymi jednostkami i instytucjami,
6) rozpatrują i przygotowują dla Burmistrza odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych oraz skargi i wnioski obywateli,
7) prowadzą zbiór przepisów prawnych i innych aktów dotyczących zakresu czynności,
8) usprawniają organizację, metody i formy pracy,
9) przygotowują projekty decyzji administracyjnych.
§ 24.
1. Obieg korespondencji niejawnej określa odrębny plan.
2. Obowiązujące zarządzenia wewnętrzne, informacje i zawiadomienia podawane są do
wiadomości pracowników zgodnie z przyjętymi w urzędzie zasadami obiegu
informacji
§ 25.
Czynności o charakterze przygotowawczym i techniczno-kancelaryjnym ( m.in. przygotowywanie korespondencji do wysyłki, archiwizacja dokumentów i przekazywanie ich do archiwum zakładowego zgodnie z przepisami itp.)są wykonywane na poszczególnych stanowiskach we własnym zakresie.
§ 26.
W celu właściwego przekazu informacji oraz zawiadamiania obywateli o zasadach pracy urzędu w siedzibie Urzędu znajdują się:
1) tablica ogłoszeń urzędowych,
2) tablica informacyjna o godzinach pracy urzędu i dniach przyjęć interesantów przez burmistrza w sprawach skarg i wniosków,
3) tablice informacyjne o rozmieszczeniu stanowisk pracy w urzędzie oraz tabliczki przy drzwiach lokali biurowych wyszczególniające: nazwisko i imię pracownika, stanowisko służbowe, skrócony zakres działania,
4) tablice informacyjne dla obywateli określające: zasady postępowania, niezbędne dokumenty, terminy i opłaty przy załatwianiu ważniejszych spraw.
§ 27.
Uchwały Rady Miejskiej, zarządzenia Burmistrza i inne ważne postanowienia podlegające ogłoszeniu podaje się do wiadomości mieszkańców poprzez:
1) wywieszenie na tablicy informacyjnej w urzędzie,
2) wywieszenie na tablicach informacyjnych w mieście i sołectwach.
§ 28.
W Referacie Finansowym i Budżetu prowadzone są sprawy:
1) sporządzania projektu rocznego budżetu gminy i jednostek budżetowych oraz
przedkładania go w obowiązującym trybie do uchwalenia,
2) bieżącego realizowania budżetu gminy oraz okresowe informowanie organów gminy
o przebiegu tej realizacji,
3) opracowywania programów gospodarczych i prognoz finansowych dla gminy,
4) współudział w opracowywaniu wniosków o pozyskanie środków finansowych ze źródeł pozabudżetowych,
5) podatków, opłat i innych wpływów gminy /wymiar, egzekucja, stosowanie ulg,
ewidencja/,
6) gospodarki funduszami będącymi w dyspozycji gminy,
7) przygotowywania projektów uchwał organów gminy i zarządzeń w sprawach dotyczących zadań referatu,
8) płacowe pracowników urzędu,
9) kasowe urzędu
10) ewidencji mienia gminy,
11) obsługi finansowo - księgowej i płacowej jednostek oświatowo - wychowawczych gminny,
12) organizowania i kontrolowania prawidłowego obiegu dokumentacji niezbędnej dla rachunkowości,
13) kontrolowania działalności finansowej prowadzonej w ramach gminy,
14) współdziałania z organami finansowymi i bankowymi,
15) wydawania zaświadczeń o stanie majątkowym,
16) sporządzania sprawozdań z działalności finansowej i budżetowej gminy.
§ 29.
W Referacie Nieruchomości i Rolnictwa prowadzone są sprawy:
1) gospodarki gruntami /w tym rolnymi i leśnymi/,
2) przygotowywania projektów cen za grunty, budynki, lokale i urządzenia,
3) pozbawiania prawa użytkowania mienia gminnego,
4) sprzedaży gruntów zabudowanych lub przeznaczonych pod budowę,
5) wypłacania odszkodowań za przejmowane grunty wydzielone pod budowę ulic i dróg gminnych
6) korzystania z prawa pierwokupu,
7) oddawania gruntów w użytkowanie wieczyste, dzierżawę,
8) ustalania oplat za użytkowanie wieczyste, dzierżawę,
9) sprzedaży lokali w budynkach mieszkalnych, lokali użytkowych i obiektów,
10) przejmowania nieruchomości zbędnych dla dzialalności spółdzielni i jednostek
komunalnych,
11) uwłaszczania komunalnych osób prawnych i spółdzielni,
12) orzekania o wygaśnięciu zarządu nieruchomości,
13) zapewniania gruntów na potrzeby pracowniczych ogrodów działkowych oraz nadzór
nad nimi,
14) ujawniania własności w Księgach Wieczystych,
15) występowania z żądaniem, aby właściciel, który nie zabudował działki, nie
wyremontował w terminie obiektu na gruncie oddanym w użytkowanie wieczyste
wniósł dodatkowe opłaty roczne,
16) przyjmowania wniosków o przejęcie zbędnych nieruchomości lub ich części,
17) prowadzenie ewidencji geodezyjnej nieruchomości gruntowych,
18) nadzór nad gospodarowaniem lokalami komunalnymi prowadzonym przez jednostkę gminną w tym m.in.:
a) przestrzeganie zasad wynajmu lokali,
b) prawidłowość prowadzenia listy osób oczekujących na mieszkanie,
c) przeprowadzanie minimum 2 razy w roku kontroli w zakresie prawidłowości gospodarowania lokalami.
19) orzekania o zatwierdzeniu projektów podziałów nieruchomości,
20) przekształcania prawa użytkowania wieczystego gruntów w prawo własności,
21) przekazywania gruntów w trwały zarząd dla jednostek komunalnych nie
posiadających osobowości prawnej,
22) nazewnictwa ulic i numeracji budynków,
23) z zakresu łowiectwa i ochrony zwierzyny w tym:
a) przyjmowanie i przekazywanie zgłoszeń o podejrzeniu zachorowań na choroby zaraźliwe,
b) stosowanie środków informacyjnych, zaradczych i ochronnych na obszarze gminy w związku z wystąpieniem choroby zaraźliwej,
24) współdziałania w zakresie zwalczania chorób zakaźnych zwierząt w tym szczepień i padłych zwierząt w gospodarstwach rolnych,
25) nadzoru nad produkcją roślinną i zwierzęcą w gminie,
26) zwalczania szkodników, chwastów i chorób roślin,
27) prowadzenia informacji i sprawozdawczości mającej na celu sprawny przebieg żniw
i innych prac polowych,
28) wydawanie zaświadczeń o uprawnieniach do otrzymania bonów paliwowych,
29) współudział w opracowywaniu wniosków o środki finansowe ze źródeł pozabudżetowych,
30) utrzymywanie gminnych urządzeń melioracyjnych , a w szczególności:
a) przeprowadzanie komisyjnych przeglądów urządzeń melioracyjnych dla ustalenia potrzeb wykonastwa robót,
b) opracowanie gminnego planu konserwacji urządzeń malioracyjnych i współudział w jego realizacji,
c) udział w procesie przygotowania i realizacji zadań z zakresu melioracji w tym m.im.
zbieranie wniosków dotyczących potrzeb remontowych i konserwacyjnych urządzeń,
oraz występowanie z inicjatywą przeprowadzania robót i konserwacji urządzeń,
d) rzeczowa realizacja zadań w zakresie bieżącej konserwacji urządzeń,
e) prowadzenie nadzoru i stałego monitoringu nad prawidłowym funkcjonowaniem urządzeń,
§ 30.
W Referacie Inwestycji, Infrastruktury Komunalnej i Ochrony Środowiska prowadzone są sprawy:
1) budowy, modernizacji, utrzymania lokalnych dróg, ulic, mostów i placów oraz
organizacji ruchu drogowego,
2) prowadzenia działań inwestycyjnych związanych z uzbrojeniem terenu,
3) sporządzania w uzgodnieniu z Referatem Finansów i Budżetu projektów umów
określających wzajemne zobowiązania i świadczenia inwestora związane z realizacją
inwestycji i przyszłym jej funkcjonowaniem,
4) opracowywania, realizacji programów inwestycji i remontów obiektów mienia komunalnego,
5) przygotowywania inwestycji komunalnych i ich prowadzenie,
6) organizowania pracy i nadzoru nad pracownikami zatrudnionymi w grupie robót publicznych,
7) nadzorowania jednostek organizacyjnych gminy i podmiotów gospodarczych w zakresie : gospodarowania urządzeniami zapewniającymi dostarczanie wody, zaopatrzenia w ciepło, odprowadzenia nieczystości i odpadów stałych, utylizacji ścieków itp.,
8) oświetlenia gminy i miasta,
9) budowy i remontu wiat przystankowych,
10) z zakresu utrzymania czystości i porządku w gminie,,
11) gospodarki odpadami,
12) inspirowania, organizowania, i nadzorowania działalności zmierzającej do ochrony środowiska,
13) wydawanie decyzji i opinii związanych z ochroną środowiska przy podejmowaniu spraw dotyczących lokalizacji inwestycji,
14) prowadzenie spraw związanych z ochroną pomników przyrody,
15) podejmowanie działań w celu ochrony wód, gleby i powietrza,
16) realizacja przepisów o ochronie zwierząt w zakresie zadań gminy,
17) inicjowanie i prowadzenie działań na rzecz ochrony i rekultywacji jeziora suskiego,
18) gospodarowanie Gminnym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
19) współdziałanie ze Związkami Gmin oraz innymi podmiotami, których statutowym celem jest ochrona środowiska,
20) popularyzacja ochrony środowiska,
21) opracowania gminnego planu zagospodarowania odpadów komunalnych i nadzorowanie jego realizacji,
22) dokonywanie kontroli stanu sanitarno-porządkowego mającego wpływ na środowisko naturalne,
23)opracowywania wniosków i współdziałania z odpowiednimi komórkami w Urzędzie w opracowywaniu wniosków w celu pozyskiwania środków finansowych ze źródeł pozabudżetowych,
24) zalesiania,
25) wycinki drzew i krzewów,
26) targowisk miejskich ,
27) terenów zielonych,
28) cmentarzy,
29) szaletów miejskich,
30) Ochotniczych Straży Pożarnych,
31) rejestracji i ewidencji przedpoborowych i poborowych,
32) wydawania decyzji dot. odroczenia służby wojskowej,
33) obrony cywilnej, w tym magazynku sprzętu OC,
34) zarządzania kryzysowego,
35) nakładania na mieszkańców obowiązku świadczeń na rzecz obronności,
36) prowadzenie kancelarii tajnej, w tym ewidencji korespondencji niejawnej.
§ 31.
W Referacie Spraw Obywatelskich prowadzone są sprawy:
1) wydawania dokumentów stwierdzających tożsamość,
2) prowadzenia ewidencji ludności,
3) wydawania decyzji administracyjnych w sprawach zameldowania lub
wymeldowania,
4) sporządzania:
a) spisów wyborców i prowadzenie rejestru wyborców,
b) wykazów wynikających z przepisów prawa, w tym m.in. dla oświaty, służby zdrowia, urzędu skarbowego itp.,
5) wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
6) przeciwdziałania patologiom społecznym w tym nadzór merytoryczny nad
funkcjonowaniem Komisji ds. przeciwdziałania Alkoholizmowi,
7) przyjmowanie zgłoszeń na organizowanie imprez publicznych i wydawanie decyzji odmownych na przeprowadzenie tych imprez,
8) udzielanie informacji o danych osobowo - adresowych,
9) sporządzania zeznań świadków i oświadczeń do celów emerytalno-rentowych,
10) dotyczących zgromadzeń i zbiórek publicznych.
§ 32.
W Urzędzie Stanu Cywilnego prowadzone są sprawy:
1) sporządzanie aktów stanu cywilnego,
2) przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński, wyboru imienia dziecka, powrocie do poprzedniego nazwiska, uznania dziecka,
3) wydawania zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
4) wydawania odpisów akt stanu cywilnego,
5) wydawanie decyzji administracyjnych wynikających z prawa o aktach stanu cywilnego oraz Kodeksu Rodzinnego i Opiekuńczego,
6) przekazywanie ksiąg 100-letnich do Archiwum Państwowego,
§ 33.
W Referacie Organizacji prowadzone są sprawy:
1) obsługi techniczno-kancelaryjnej urzędu,
2) prenumeraty czasopism i zaopatrywania urzędu w wydawnictwa specjalistyczne,
3) pieczęci urzędowych, zaopatrywania urzędu w materiały biurowe,
4) remontów i konserwacji pomieszczeń i inwentarza biurowego,
5) bhp, ochrony mienia i socjalne,
6) informacji wizualnej dla obywateli,
7) osobowe pracowników urzędu oraz kierowników jednostek organizacyjnych gminy,
8) organizacji spotkań okolicznościowych i uroczystości organizowanych przez Urząd.
9) wykonywanie zadań związanych z wyborami organów władzy państwowej i samorządowej,
10) przygotowywanie we współpracy z właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi Urzędu, materiałów dotyczących projektów uchwał Rady oraz innych materiałów na posiedzenia i obrady organów Rady,
11) przygotowanie pomieszczeń i obsługa merytoryczna oraz kancelaryjno - biurowa Rady i jej organów,
12) ewidencja interpelacji i wniosków radnych, wniosków Komisji Rady, przekazywanie ich do realizacji wg właściwości oraz kontrola nad ich terminową realizacją i udzielaniem odpowiedzi,
13) prowadzenie wykazu i aktów prawa miejscowego,
14) ewidencja uchwał, protokołów i innych aktów Rady i jej organów,
15) terminowe przekazywanie uchwał Rady do właściwych organów nadzoru,
16) organizowanie wyborów i referendów,
17) informowanie społeczności lokalnej o sesjach Rady,
18) przygotowywania zebrań sprawozdawczo-wyborczych rad sołeckich i komitetów osiedlowych.
19) współpracy z samorządami wiejskimi i miejskimi oraz udzielania pomocy w organizacji i realizacji zadań statutowych.
§ 34.
W Referacie Integracji Europejskiej i Promocji Gminy prowadzone są sprawy:
1) Związane z kreowaniem rozwoju oraz promocja miasta i gminy t.j.:
a) gromadzenie informacji o mieście i gminie oraz przygotowywanie materiałów promujących gminę na zewnątrz,
b) prowadzenie dokumentacji materiałów promocyjnych,
c) współpraca z gminami powiatu w opracowywaniu programów rozwoju regionalnego
d) opracowywanie programów gminnych w zakresie zagospodarowania nieruchomości przez podmioty gospodarcze,
e) prowadzenie banku informacji i doradztwa gospodarczego,
f) współpraca z organizacjami pozarządowymi,
g) organizowanie współpracy z zagranicą.
2) Prowadzenie spraw związanych z pozyskiwaniem funduszy ze środków zewnętrznych:
a) opracowywanie wniosków i projektów o pozyskanie środków finansowych,
b) przygotowywanie programów rozwoju regionalnego dla pozyskania funduszy z unijnych programów pomocowych,
c) współpraca z organizacjami pozarządowymi.
3) Analizowanie i diagnozowanie zjawisk społecznych i gospodarczych występujących na obszarze miasta i gminy oraz gmin sąsiednich.
4) Utrzymywanie bieżących kontaktów z przedstawicielami środków masowego przekazu.
5) Współudział w przygotowywaniu uczestnictwa miasta i gminy w regionalnych,
krajowych i zagranicznych imprezach gospodarczych i kulturalnych.
6) Organizowanie spotkań okolicznościowych /w tym noworocznych/ z przedsiębiorcami.
7) Opracowywanie i przedstawianie do publikacji "Biuletynu Suskiego",
8) Prowadzenie Gminnego Centrum Informacji w tym m.in.:
a) udostępnianie nowoczesnych technologii: komputer, Internet, bazy danych umożliwiających poruszanie się po współczesnym rynku pracy,
b) udzielanie pomocy bezrobotnym w poszukiwaniu pracy oraz rozpoczynającym działalność gospodarczą,
c) organizowanie szkoleń z zakresu przedsiębiorczości,
d) prowadzenie punktu informacji europejskiej,
e) promocja gminy i firm działających na jej terenie.
§ 35.
Na samodzielnym stanowisku ds. urbanistyki, architektury i estetyki prowadzone są sprawy:
1) Prowadzenie spraw związanych z realizacją planu zagospodarowania przestrzennego gminy i miasta.
2) Nadzór nad realizacją ustaleń planów zagospodarowania przestrzennego.
3) Okresowe oceny skutków zmian w zagospodarowaniu przestrzennym wynikających z realizacji planu miejscowego.
4) Ewidencja zatwierdzonych planów i zmian.
5) Wydawanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
6) Prowadzenie rejestru wydanych decyzji.
7) Wydawanie postanowień w sprawie zgodności podziału nieruchomości z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
8) Udzielanie informacji, wydawanie zaświadczeń o przeznaczeniu terenów zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
9) Wydawanie wypisów i wyrysów z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
10) Występowanie o opinie do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków przed wydaniem decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w odniesieniu do obszarów i obiektów objętych ochrona konserwatorską.
11) Występowanie o opinie do Wojewody, Starostwa Powiatowego, Powiatowego Inspektora Sanitarnego w odniesieniu do inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi i w odniesieniu do inwestycji mogących pogorszyć stan środowiska.
12) Kierowanie do uprawnionych organów nakazu remontu, rozbiórki obiektów budowlanych, które zagrażają bezpieczeństwu ludzi, mienia, środowiska, oszpecają otoczenie oraz samowoli budowlanej.
13) Nadzór nad architekturą i estetyką obiektów budowlanych.
14) Opracowywanie planów estetyzacji miasta i gminy w zakresie estetyki budynków, obiektów małej architektury i tymczasowych obiektów budowlanych przy współdziałaniu z Referatem Inwestycji, Infrastruktury Komunalnej i Ochrony Środowiska.
15) Opiniowanie planów realizacyjnych zabudowy i rozwiązań architektonicznych budynków, obiektów małej architektury i tymczasowych obiektów budowlanych na terenie miasta i gminy.
16) Opracowywanie uproszczonych planów realizacyjnych zagospodarowania terenu pod zabudowę mieszkaniową, przemysłową, usługową, budynków gospodarczych, garaży, parkingów, zieleńców i innych na terenie gminy i miasta.
17) Współpraca z instytucjami, organizacjami i osobami fizycznymi w zakresie ochrony zabytków, nadzoru budowlanego.
18) Inspirowanie, organizowanie oraz popieranie działalności społecznej zmierzającej do podejmowania działań na rzecz wystroju architektonicznego obiektów budowlanych i estetyki nieruchomości.
19) Prowadzenie archiwum zakładowego,
§ 36.
Na samodzielnym stanowisku ds. oświaty, kultury i sportu prowadzone są sprawy:
1) rozwoju aktywnego uczestnictwa w kulturze, sporcie, rekreacji i turystyce mieszkańców gminy,
2) nadzoru nad wielokierunkową działalnością w zakresie upowszechniania kultury, rozwoju aktywnego wypoczynku poprzez sport i rekreację ruchową,
3) organizowanie i współudział w organizowaniu imprez kulturalno-sportowo-rekreacyjnych,
4) utrzymania i nadzoru nad obiektami i urządzeniami sportowo - rekreacyjnymi, kulturalnymi gminy,
5) ewidencji obiektów i urządzeń sportowo- rekreacyjnych, świetlic wiejskich
6) ewidencji pól biwakowych na terenie gminy,
7) prowadzenie spraw oświatowych natury ogólnej należących do gminy jako organu prowadzącego w tym m.in.:
a) prowadzenie akt osobowych dyrektorów szkół i przedszkoli,
b) ewidencji aktów nadania stopnia awansu zawodowego nauczycieli,
c) przygotowywanie dokumentacji konkursowej na stanowiska dyrektorów placówek ,
8) sprawozdawczości z zakresu oświaty i wychowania, kultury, sportu i rekreacji,
9) związane z organizacją dowozu dzieci do placówek oświatowych i jego rozliczaniem,
10) związane z występowaniem i opracowywaniem wniosków o pozyskanie środków finansowych pozabudżetowych,
11) przyjmowanie zgłoszeń na organizowanie imprez kulturalnych i rekreacyjnych (dyskoteki, zabawy, festyny)i wydawanie decyzji ,
12) inspirowanie i współudział w opracowywaniu wniosków przez stowarzyszenia , instytucje , związki sportowe, kulturalne itp. w celu pozyskania środków finansowych pozabudżetowych.
§ 37.
Na samodzielnym stanowisku d.s. informatyki i publikacji elektronicznych prowadzone są sprawy:
1) administrowania siecią komputerową,
2) nadzoru nad poprawnością działania i wykorzystania sprzętu komputerowego w urzędzie,
3) usuwanie awarii sieci i sprzętu komputerowego,
4) doradztwa w sprawach planowanych zakupów sprzętu i oprogramowania w celu zapewnienia optymalnego rozwoju informatyki w urzędzie,
5) prowadzenie zakupów sprzętu komputerowego oraz akcesoriów komputerowych,
6) instalacja oprogramowania systemowego i użytkowego,
7) formatowanie i zamieszczanie informacji w mediach elektronicznych (Internet, Biuletyn Informacji Publicznej, telewizja, itp ),
8) konfiguracja i kontrola dostępu do sieci internetowej dla użytkowników sieci lokalnej urzędu,
9) nadzór nad poprawnym i zgodnym z przepisami wykorzystaniem oprogramowania użytkowego i sieci Internet,
10) aktualizacja oprogramowania systemowego i sieciowego,
11) instalacja aktualizacji oprogramowania użytkowego,
12) wykonywanie cyklicznych kopii zapasowych danych z serwera sieciowego.
ROZDZIAŁ VII
Zasady podpisywania pism
§ 38.
Burmistrz podpisuje:
1) zarządzenia, regulaminy, okólniki wewnętrzne,
2) pisma związane z reprezentowaniem Gminy na zewnątrz,
3) pisma zawierające oświadczenia woli w zakresie bieżącej działalności Gminy,
4) odpowiedzi na skargi i wnioski,
5) decyzje z zakresu administracji publicznej, do których wydawania w jego imieniu nie upoważnił pracowników Urzędu.
6) pełnomocnictwa i upoważnienia do działania w jego imieniu, w tym pisma wyznaczające osoby uprawnione do podejmowania czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników,
7) pisma zawierające oświadczenia woli Urzędu jako pracodawcy, pełnomocnictwa do reprezentowania Gminy przed sądami i organami administracji,
8) odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych,
9) pisma zawierające odpowiedzi na postulaty mieszkańców, zgłaszane za pośrednictwem radnych,
10) inne pisma, jeśli ich podpisywanie Burmistrz zastrzegł dla siebie.
§ 39.
Zastępca Burmistrza , Sekretarz oraz Skarbnik podpisują pisma pozostające w zakresie ich zadań, nie zastrzeżone do podpisu Burmistrza.
§ 40.
Pracownicy podpisują:
1) pisma związane z zakresem działania Referatu i stanowiska pracy, nie zastrzeżone do podpisu Burmistrza ,
2) decyzje administracyjne oraz pisma w sprawach do załatwienia, których zostali upoważnieni przez Burmistrza.
§ 41.
Pracownicy przygotowujący projekty pism , w tym decyzji administracyjnych, parafują je swoim podpisem, umieszczonym na końcu tekstu projektu z lewej strony.
ROZDZIAŁ VIII
Kontrola wewnętrzna
§ 42.
Kontrola pracowników i poszczególnych komórek organizacyjnych Urzędu dokonywana jest pod względem:
1) legalności,
2) gospodarności,
3) rzetelności,
4) celowości,
5) terminowości,
6) skuteczności.
§ 43.
Celem kontroli jest ustalenie przyczyn i skutków ewentualnych nieprawidłowości, ustalenie osób odpowiedzialnych za stwierdzone nieprawidłowości oraz określenie sposobów naprawienia stwierdzonych nieprawidłowości i przeciwdziałania im w przyszłości.
§ 44.
W Urzędzie przeprowadza się następujące rodzaje kontroli:
1) kompleksowe - obejmujące całość lub obszerną część działalności poszczególnych komórek organizacyjnych lub samodzielnych stanowisk,
2) problemowe - obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolnej komórki lub stanowiska, stanowiące niewielki fragment działalności,
3) wstępne - obejmujące kontrole zamierzeń i czynności przed ich dokonaniem oraz stopnia przygotowania,
4) bieżące - obejmujące czynności w toku,
5) sprawdzające - mające miejsce po dokonaniu określonych czynności, w szczególności mające na celu ustalenie, czy wyniki poprzednich kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania kontrolowanej komórki organizacyjnej lub stanowiska.
§ 45.
1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanej komórki organizacyjnej lub stanowiska Urzędu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę działalności według kryteriów określonych w § 42,
2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego,
3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności:
1) dokumenty,
2) wyniki oględzin,
3) zeznania świadków,
4) opinie biegłych,
5) pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.
§ 46.
Kontroli dokonują :
1) Burmistrz lub osoba działająca na podstawie upoważnienia udzielonego przez Burmistrza - w odniesieniu do komórek organizacyjnych lub stanowisk ( w tym i samodzielnych ),
2) kierownicy poszczególnych komórek organizacyjnych w odniesieniu do podporządkowanych im pracowników.
§ 47.
1. Z przeprowadzonej kontroli kompleksowej sporządza się , w terminie 7 dni od jej zakończenia, protokół pokontrolny,
2. Protokół pokontrolny powinien zawierać:
1) określenie kontrolowanej komórki lub stanowiska,
2) imię, nazwisko i stanowisko kontrolującego (kontrolujących),
3) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanej komórki organizacyjnej albo osoby zajmującej kontrolowane stanowisko,
6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzone nieprawidłowości oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokóle,
7) datę i miejsce podpisania protokołu,
8) podpisy kontrolującego ( kontrolujących ) oraz pracownika zajmującego kontrolowane stanowisko, lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyny odmowy,
9) wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
3. O sposobie wykorzystania wniosków i propozycji pokontrolnych decyduje Burmistrz.
4.Protokół sporządza się w 2 egzemplarzach, które otrzymują kontrolowany i kontrolujący.
§ 48.
1. Z kontroli innych niż kompleksowe sporządza się notatkę służbową zawierającą odpowiednio elementy przewidziane dla protokołu pokontrolnego ( § 47).
2. Burmistrz może polecić sporządzenie protokołu pokontrolnego także z innych kontroli niż kompleksowa.
ROZDZIAŁ IX
Postanowienia końcowe
§ 49.
1. Na okres nieobecności pracowników w pracy, ich zastępców wyznacza bezpośredni przełożony.
2. Przy zmianach personalnych pracowników urzędu, obowiązuje protokólarne przekazywanie zakresu pracy i obowiązków.
3. Sprawy porządkowe i dyscyplinarne pracowników urzędu reguluje Regulamin Pracy Urzędu.
4. Sprawy wynagradzania pracowników urzędu reguluje Regulamin Wynagradzania pracowników Urzędu.
5. Czynności biurowe i kancelaryjne reguluje instrukcja kancelaryjna dla organów gmin i związków międzygminnych.
§ 50.
Sekretarz obowiązany jest do zapoznania pracowników z treścią niniejszego regulaminu.
§ 51.
Zmiany Regulaminu następują w trybie wymaganym dla jego wprowadzenia.