Załącznik do Uchwały
Nr IV/28/2003 Rady Miejskiej
w Suszu z dnia 30 stycznia 2003r
STATUT GMINY i MIASTA SUSZ
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Mieszkańcy gminy i miasta Susz tworzą wspólnotę samorządową.
2. Siedzibą władz gminy jest miasto Susz.
3. Terytorium gminy obejmuje obszar 259 km2.
4. Herbem gminy Susz jest Św. Rozalia – złotowłosa panna, stojąca na trzech stylizowanych wzgórzach koloru zielonego, ubrana w niebieską długą suknię. Cała postać zwrócona jest lekko w lewą stronę. Palcem prawej ręki wskazuje na czerwoną różę, którą trzyma w lewej dłoni. Tło tarczy herbowej, zakończonej ostro u dołu jest koloru białego. Herb utrwalony jest w załączniku nr 1 do statutu.
5. Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne w przypadkach i na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
6. Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych zawiera załącznik nr 2 do Statutu.
7. Wykaz jednostek pomocniczych gminy zawiera załącznik nr 3 do statutu.
§ 2
Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:
1) gminie - należy przez to rozumieć: wspólnotę samorządową oraz terytorium gminy i miasta Susz.
2) radzie - należy przez to rozumieć: Rada Miejska w Suszu.
3) przewodniczącym rady - należy przez to rozumieć: Przewodniczący Rady Miejskiej w Suszu.
4) organie wykonawczym gminy - należy przez to rozumieć: Burmistrz Gminy i Miasta Susz.
5) burmistrzu - należy przez to rozumieć: Burmistrz Gminy i Miasta Susz.
6) radnym - należy przez to rozumieć: Radny Rady Miejskiej w Suszu.
7) urzędzie - należy przez to rozumieć: Urząd Gminy i Miasta w Suszu.
8) sekretarzu - należy przez to rozumieć: Sekretarz Gminy i Miasta Susz.
9) skarbniku - należy przez to rozumieć: Skarbnik Gminy i Miasta Susz.
10) ustawie - należy przez to rozumieć: Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz.U. nr 142,poz.1591 z późn. zm.)
II. ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA ORGANÓW GMINY
§ 3
Pracę rady organizuje jej przewodniczący przy pomocy dwóch wiceprzewodniczą-
cych.
§ 4
1. Rada tworzy stałe komisje:
1) organizacyjno - samorządową,
2) rewizyjną,
3) budżetu, przedsiębiorczości gospodarczej, handlu,
4) rolnictwa, leśnictwa, gospodarki żywnościowej,
5) budownictwa, gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, ochrony środowiska,
6) zdrowia, opieki społecznej, oświaty, kultury, kultury fizycznej i sportu.
2. Skład osobowy komisji, o których mowa w ust.1 z zastrzeżeniem § 6 ust.1 rada
określa w odrębnej uchwale, z tym, że komisje stałe mogą najmniej liczyć
4 członków.
§ 5
Radni z zastrzeżeniem § 6 mogą być członkami nie więcej jak trzech komisji stałych.
§ 6
1. W skład komisji organizacyjno - samorządowej wchodzą:
1) przewodniczący rady jako jej przewodniczący,
2) dwóch wiceprzewodniczących rady,
3) przewodniczący komisji stałych.
2. W posiedzeniach komisji mogą brać udział osoby zaproszone przez przewodniczą-
cego komisji bez prawa głosowania.
§ 7
1. Przewodniczących komisji stałych i doraźnych z zastrzeżeniem § 6 ust.1 pkt 1 wybiera rada spośród swego grona, natomiast ich zastępców wybierają komisje ze swego składu spośród radnych.
2. Wybór przewodniczących dokonywany jest po ustaleniu składów komisji.
§ 8
Przedmiotem działania komisji, o których mowa w § 4 są zadania:
1. Komisja organizacyjno - samorządowa:
1) koordynacja działań komisji stałych i doraźnych oraz przekazywanie im określonych spraw do rozpatrzenia,
2) skreślony
3) opiniowanie projektów uchwał ustrojowych gminy.
2. Komisja budżetu, przedsiębiorczości gospodarczej, handlu:
1) opiniowanie projektu budżetu,
2) opiniowanie projektów uchwał dotyczących zmian w budżecie gminy, przedkładanych radzie miejskiej,
3) ocena prawidłowości gospodarki finansowej gminy oraz opiniowanie sprawozdań z jej wykonania,
4) promocja przedsiębiorczości na terenie gminy,
5) inicjowanie przedsięwzięć gospodarczych związanych z rozwojem gminy,
6) współpraca z inwestorami oraz zapoznawanie się z ich ofertami dotyczącymi rozwoju gminy,
7) udział w pracach komisji do spraw przeprowadzania przetargów na zbywanie i dzierżawę nieruchomości oraz udział w negocjacjach na sprzedaż nieruchomości poza przetargiem,
8) ocena stanu inwestycji i remontów realizowanych w gminie,
9) opiniowanie zmian wysokości podatków i opłat lokalnych.
3. Komisja rolnictwa, leśnictwa, gospodarki żywnościowej
1) opiniowanie i rozpatrywanie spraw z zakresu:
a) podatku rolnego,
b) gospodarki gruntami,
c) ochrony zasobów leśnych i rolnych,
d) infrastruktury technicznej na terenach wiejskich (drogi, woda, ścieki itp.)
2) wydawanie opinii na temat przeznaczania gruntów rolnych na inne cele niż rolnicze.
4. Komisja budownictwa, gospodarki komunalnej i ochrony środowiska:
1) udział w pracach dotyczących realizacji zmian w planie zagospodarowania przestrzennego gminy,
2) opiniowanie i rozpatrywanie spraw dotyczących gospodarowania lokalami i obiektami komunalnymi,
3) wyrażanie opinii i wniosków na temat modernizacji, budowy i utrzymania lokalnych dróg i placów,
4) rozpatrywanie spraw dotyczących utrzymania czystości, prawidłowego stanu sanitarnego gminy, a w szczególności utylizacji odpadów komunalnych,
oczyszczania ścieków, wysypisk śmieci,
5) współpraca z jednostkami gminnymi i organizacjami mającymi na celu ochronę środowiska,
6) ocena wykonywania usług komunalnych.
5. Komisja zdrowia, opieki społecznej, oświaty, kultury, kultury fizycznej i sportu:
1) inicjowanie i prowadzenie działań na rzecz poprawy stanu zdrowotnego mieszkańców gminy,
2) współdziałanie z jednostkami służby zdrowia,
3) rozpatrywanie spraw z zakresu opieki społecznej,
4) opiniowanie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
5) rozpatrywanie spraw dotyczących porządku i bezpieczeństwa publicznego,
6) analizowanie budżetu Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej i wydawanie opinii, wniosków co do jego wykonania,
7) wyrażanie opinii, wnioskowanie w zakresie funkcjonowania placówek szkolnych i przedszkolnych,
8) rozpatrywanie spraw z zakresu kultury, kultury fizycznej i sportu,
9) ocena jednostek i zakładów budżetowych z zakresu kultury, kultury fizycznej i sportu, oświaty i opieki społecznej.
§ 9
Komisje rady z zastrzeżeniem rozdziału trzeciego działają na podstawie rocznych planów pracy zatwierdzonych przez radę.
§ 10
Posiedzenia komisji zwołuje i prowadzi przewodniczący komisji.
§ 11
Do organizacji pracy komisji z zastrzeżeniem rozdziału trzeciego stosuje się odpowiednio postanowienia rozdziału szóstego i siódmego statutu gminy.
III. ZASADY I TRYB DZIAŁANIA KOMISJI REWIZYJNEJ
§ 12
1. Podstawą działań kontrolnych Komisji Rewizyjnej jest uchwała rady zlecająca przeprowadzenie kontroli.
2. Rada zlecając komisji zadania w zakresie kontroli określa jej przedmiot, zakres oraz termin jej przeprowadzenia i złożenia sprawozdania.
§ 13
Przewodniczący komisji :
1) organizuje prace komisji,
2) zwołuje i przewodniczy posiedzeniom komisji,
3) przedstawia radzie wnioski, opinie i sprawozdania komisji.
§ 14
1. Posiedzenia komisji odbywają się według ustalonego planu posiedzeń.
2. W razie zastępowania przewodniczącego przez jego zastępcę posiedzenia komisji zwołuje i przewodniczy im zastępca przewodniczącego komisji.
3. Rozstrzygnięcia komisji mają formę opinii i wniosków oraz sprawozdań.
§ 15
1. Otwarcie posiedzenia komisji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego posiedzenia formuły "otwieram posiedzenie Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Suszu".
2. Po otwarciu posiedzenia przewodniczący posiedzenia stwierdza quorum, a w razie jego braku wyznacza nowy termin posiedzenia i je zamyka.
§ 16
Z posiedzenia komisji sporządza się protokół. Przepisy § 55 ust. 1 do 6 stosuje się odpowiednio.
§ 17
Komisja przeprowadza kontrolę w oparciu o następujące kryteria oceny działania kontrolowanych jednostek:
1) legalności,
2) gospodarności.
3) rzetelności.
§ 18
Przewodniczący komisji zawiadamia burmistrza i kierownika jednostki kontrolowanej o zamiarze przeprowadzenia kontroli co najmniej na 3 dni robocze przed terminem kontroli przedstawiając jej przedmiot.
§ 19
1. Kontrolę przeprowadza wyłoniony ze składu komisji zespół kontrolny liczący co najmniej 3 osoby.
2. Zespół kontrolny, o którym mowa w ust. 1 działa na podstawie imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, wystawionego przez przewodniczącego rady.
3. W upoważnieniu określa się: termin, przedmiot i szczegółowy zakres kontroli.
4. Zespół przed przystąpieniem do kontroli zobowiązany jest zgłosić swoją obecność kierownikowi jednostki kontrolowanej, przedstawiając upoważnienie do kontroli, o którym mowa w ust. 2.
§ 20
Zespół kontrolny uprawniony jest do:
1) wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów jednostki kontrolowanej w zakresie objętym kontrolą,
2) wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce w zakresie objętym kontrolą,
3) zabezpieczenia dokumentów oraz innych dowodów,
4) żądania od pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach dotyczących kontroli,
5) przyjmowania oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.
§ 21
1. Kierownik kontrolowanej jednostki jest zobowiązany do zapewnienia kontrolującym odpowiednich warunków i środków do sprawnego przeprowadzenia kontroli.
2. Podczas dokonywania czynności kontrolnych zespół kontrolny jest zobowiązany do przestrzegania:
1) przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy obowiązujących na terenie kontrolowanej jednostki,
2) przepisów o postępowaniu z informacjami niejawnymi obowiązujących w jednostce kontrolowanej,
3) działalność zespołu kontrolnego nie może naruszać obowiązującego w jednostce kontrolowanej porządku pracy w tym kompetencji sprawujących kontrolę
służbową.
§ 22
Zadaniem zespołu kontrolnego w zakresie określonym w upoważnieniu do kontroli jest
ustalenie stanu faktycznego.
§ 23
1. Z przebiegu kontroli zespół kontrolny, o którym mowa w § 19 ust. 1 w terminie 14 dniowym od dnia zakończenia kontroli sporządza protokół, który podpisują wszyscy członkowie zespołu kontrolnego oraz kierownik jednostki kontrolowanej.
2. W protokóle ujmuje się fakty służące do ustalenia stanu faktycznego.
3. Protokół powinien ponadto zawierać:
1) nazwę jednostki kontrolowanej oraz imię i nazwisko jej kierownika,
2) imiona i nazwiska członków zespołu kontrolnego,
3) określenie zakresu i przedmiotu kontroli,
4) czas trwania kontroli,
5) zastrzeżenia i uwagi kierownika jednostki kontrolowanej,
6) wykaz załączników,
4. Protokół sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden egzemplarz otrzymuje kierownik jednostki kontrolowanej, drugi burmistrz, trzeci egzemplarz pozostaje w aktach komisji.
§ 24
1. Na podstawie wyników przeprowadzonej kontroli komisja występuje z wnioskami do kierowników jednostek kontrolowanych zmierzającymi do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
2. Kierownicy jednostek, do których komisja skierowała wnioski są zobowiązani w wyznaczonym terminie zawiadomić komisję o sposobie wykorzystania uwag i o wykonaniu wniosków.
§ 25
1. Wyniki swoich działań komisja przedstawia radzie w formie sprawozdania.
2. Sprawozdanie powinno zawierać:
1) opis stanu faktycznego,
2) ocenę z uwzględnieniem § 17,
3) wnioski zmierzające do usunięcia nieprawidłowości,
4) w uzasadnionych przypadkach wniosek o powołanie biegłych i specjalistów
do zbadania spraw będących przedmiotem kontroli.
§ 26
Obsługę komisji zapewnia urząd, natomiast obsługę zespołów kontrolnych kierownicy
jednostek kontrolowanych.
§ 27
Komisja rewizyjna występuje z wnioskami do rady w sprawie udzielenia lub nie-
udzielenia absolutorium burmistrzowi.
§ 28
1. Po złożeniu sprawozdania z wykonania budżetu przez burmistrza Komisja Rewizyjna w ciągu 14 dni występuje z wnioskiem, o którym mowa w § 27.
2. Wniosek podlega głosowaniu co znajduje odzwierciedlenie w protokóle komisji.
3. Ponadto Komisja rewizyjna wyraża opinię na piśmie o wykonaniu budżetu.
§ 29
1. Komisje rady wymienione w § 4 ust. 1 pkt 3 do 6 opiniują wykonanie w zakresie swojego działania.
2. Opinie, o których mowa w ust. 1 komisje składają na piśmie do rady w terminie
14 dni od złożenia sprawozdania z wykonania budżetu przez burmistrza.
§ 30
Rada po otrzymaniu wniosku i opinii wymienionych w §§ 28 i 29 występuje do właściwej Regionalnej Izby Obrachunkowej o zaopiniowanie wniosku Komisji rewizyjnej
w sprawie absolutorium.
§ 31
W sprawach nad rozstrzygnięciami komisji stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału
siódmego
IV. ZASADY, TRYB DZIAŁANIA ORGANÓW GMINY
Władze Gminy
§ 32
1. W sprawach ważnych dla gminy mieszkańcy mogą wypowiadać się w drodze referendum.
2. Zasady i tryb przeprowadzenia referendum gminnego określa odrębna ustawa.
§ 33
1. Organami gminy są:
1) Rada Miejska,
2) Burmistrz Gminy i Miasta.
2. Działalność organów gminy jest jawna . Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
3. Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje Rady Miejskiej, na posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów z posiedzeń organów gminy i komisji Rady Miejskiej.
§ 34
1. Uzyskanie informacji bądź dostępu do dokumentów jest możliwe po złożeniu pisemnego wniosku.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 składa się do przewodniczącego organu bądź komisji, którego działalności lub uzyskania informacji wniosek dotyczy.
3. Realizacja wniosku następuje niezwłocznie po jego zatwierdzeniu nie wcześniej jednak niż w ciągu 7 dni od dnia zatwierdzenia protokółu z posiedzenia danego organu.
4. Odmowa udzielenia informacji bądź dostępu do dokumentów przekazywana jest pisemnie wraz z uzasadnieniem.
5. Wyszukiwanie, przeglądanie, sporządzanie odpisów i notatek dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych przez organy gminy i komisje w siedzibie organu jest bezpłatne.
Rada Miejska
§ 35
W sprawach samoopodatkowania mieszkańców na cele publiczne oraz odwołania rady gminy przed upływem kadencji rozstrzyga się wyłącznie w drodze referendum gminnego.
§ 36
1. Z zastrzeżeniem postanowień § 35 statutu organem stanowiącym i kontrolnym w gminie jest rada.
2. Właściwość Rady określają odrębne ustawy.
3. Do wyłącznej właściwości Rady należy w szczególności stanowienie o kierunkach działania Burmistrza.
§ 37
Kompetencje rady oraz zasady i tryb wyboru przewodniczącego rady i jego zastępców a także zasady i tryb ich odwołania określa ustawa.
§ 38
1. Proponowany porządek obrad pierwszej sesji nowo wybranej rady obejmuje co najmniej następujące sprawy:
1) złożenie ślubowania przez nowo wybranych radnych,
2) złożenie ślubowania przez nowo wybranego Burmistrza,
3) ustalenie porządku obrad sesji.
2. Pierwszą sesję nowo wybranej rady, do czasu wyboru przewodniczącego rady, prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.
§ 39
1. Na sesjach rada rozpatruje i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej właściwości.
2. Sesje rady odbywają się zwyczajowo podczas jednego posiedzenia. Jeżeli zachodzi konieczność kontynuacji obrad, rozpatrywanie spraw może być odroczone na następne posiedzenie.
3. Posiedzenie rady nie powinno trwać dłużej niż 8 godzin. Po tym czasie każdy radny może zgłosić wniosek o przerwanie posiedzenia i przeniesienia dalszego ciągu sesji na inny termin.
4. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 3 można postanowić również ze względu na potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub z innej nieprzewidzianej przyczyny.
§ 40
1. O sesjach rady zawiadamia się radnych pisemnie najpóźniej na 7 dni przed jej terminem.
2. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący rady może zwołać sesję w terminie krótszym niż określony w ust. 1
3. skreślony
4. Wraz z zawiadomieniem o sesji dostarcza się:
1) projekty uchwał , które mają być przedmiotem obrad,
2) inne materiały związane z proponowanym porządkiem obrad.
5. Zawiadomienie o sesji, terminie, miejscu oraz problematyce obrad podaje się do wiadomości mieszkańców gminy poprzez umieszczenie na tablicy informacyjnej urzędu najpóźniej na 3 dni przed terminem sesji.
§ 41
1. W lokalu, w którym odbywają się sesje należy zapewnić miejsca dla radnych, organu wykonawczego gminy, pracowników urzędu oraz zaproszonych gości i publiczności.
2. Urządzenie lokalu, o którym mowa w ust. 1 powinno zapewnić funkcjonalność zabezpieczającą prawidłowy przebieg obrad.
3. Przebieg sesji może być nagrywany na taśmę magnetofonową lub magnetowidową w sposób nie zakłócający obrad.
4. W razie zaistnienia sytuacji, o której mowa w ust. 3 Urząd zapewnia rejestrowanie obrad.
§ 42
1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego obrad formuły "otwieram sesję Rady Miejskiej w Suszu".
2. Po otwarciu sesji przewodniczący obrad stwierdza quorum, a w razie jego braku wyznacza nowy termin odbycia sesji i zamyka obrady.
§ 43
skreślony
§ 44
1. W porządku obrad sesji powinno znaleźć się:
1) przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji, z którym radni mogli zapoznać się w biurze rady lub bezpośrednio przed sesją na sali obrad,
2) zgłoszenie interpelacji i wniosków przez radnych, przewodniczących jednostek pomocniczych, 3) sprawozdanie burmistrza z prac, realizacji innych działań podejmowanych między sesjami oraz zadaniach mających miejsce w tym okresie,
4) odpowiedzi na zgłaszane interpelacje i wnioski,
5) sprawozdanie przewodniczącego rady składane raz na półrocze.
2. Postanowienia ust. 1 nie mają zastosowania na sesjach okolicznościowych.
§ 45
1. Interpelacje i wnioski składa się w istotnych sprawach wspólnoty samorządowej przy czym powinny one być sformułowane jasno i zwięźle.
2. Odpowiedzi na interpelacje udzielają: Przewodniczący rady , Przewodniczący komisji, Burmistrz i jego zastępca lub wyznaczony przez Burmistrza pracownik urzędu.
3. W przypadku niemożności udzielenia odpowiedzi na sesji, odpowiedź winna być udzielona na piśmie w terminie 14 dni lub na następnej sesji chyba, że strony uzgodnią inaczej.
4. Interpelacje mogą być składane również na piśmie , w tym wypadku przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
§ 46
skreślony
§ 47
1. Przewodniczący prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów porządku obrad.
2. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący obrad może za zgodą rady dokonać zmian w realizacji poszczególnych punktów porządku obrad.
§ 48
1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad.
2. Jeżeli występujący mimo dwukrotnego upomnienia przez przewodniczącego obrad w swoim wystąpieniu rażąco odbiega od przedmiotu sprawy lub przekracza przeznaczony dla wystąpienia czas przewodniczący obrad odbiera mu głos.
3. Jeżeli uczestnik sesji rady pomimo upomnienia go przez przewodniczącego obrad zachowuje się w sposób zakłócający porządek sesji, przewodniczący obrad może spowodować usunięcie go z sali obrad sesji nakazując jednocześnie odnotowanie tego faktu w protokóle sesji. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do osób spośród publiczności.
§ 49
1. Przewodniczący obrad udziela głosu według kolejności zgłoszeń wniosków o charakterze formalnym, których przedmiotem mogą być:
1) sprawdzenie quorum,
2) zakończenie dyskusji i podjęcie uchwały,
3) zamknięcie listy mówców,
4) przeliczenie głosów,
5) zamknięcie listy kandydatów przy wyborach osób,
6) zgłoszenie autopoprawki do projektu uchwały lub wycofania wniosku, lub projektu uchwały,
7) przestrzeganie porządku obrad lub statutu gminy.
2. Wnioski, o których mowa w ust. 1 przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie.
3. Poza kolejnością zgłoszeń przewodniczący obrad udziela głosu:
1) Burmistrzowi,
2) kompetentnej osobie w celu wyjaśnienia wątpliwości w rozważanej sprawie.
§ 50
Przewodniczący obrad może udzielić głosu innym osobom uczestniczącym w obradach, a nie będącymi radnymi w szczególności przewodniczącym organów wykonaw-
czych jednostek pomocniczych.
§ 51
1. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie obrad, przewodniczący obrad
przerywa je i jeżeli nie może zebrać quorum, wyznacza nowy termin posiedzenia
tej samej sesji.
2. Fakt przerwania obrad i nazwiska i imiona radnych, którzy bez usprawiedliwienia
opuścili obrady odnotowuje się w protokóle.
3. O nowym terminie posiedzenia przerwanej sesji, radnych o których mowa w ust. 2
zawiadamia się telefonicznie lub w inny ustalony sposób.
§ 52
1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący obrad kończy sesję słowami