Załącznik do Uchwały
Nr IV/28/2003 Rady Miejskiej
w Suszu z dnia 30 stycznia 2003r
STATUT GMINY i MIASTA SUSZ
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Mieszkańcy gminy i miasta Susz tworzą wspólnotę samorządową.
2. Siedzibą władz gminy jest miasto Susz.
3. Terytorium gminy obejmuje obszar 259 km2.
4. Herbem gminy Susz jest Św. Rozalia – złotowłosa panna, stojąca na trzech stylizo-
wanych wzgórzach koloru zielonego, ubrana w niebieską długą suknię. Cała postać
zwrócona jest lekko w lewą stronę. Palcem prawej ręki wskazuje na czerwoną różę,
którą trzyma w lewej dłoni. Tło tarczy herbowej, zakończonej ostro u dołu jest ko-
loru białego. Herb utrwalony jest w załączniku nr 1 do statutu.
5. Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne w przypadkach i na zasadach okre-
ślonych odrębnymi przepisami.
6. Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych zawiera załącznik nr 2 do Statutu.
§ 2
Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:
1) gminie - należy przez to rozumieć: wspólnotę samorządową oraz terytorium gminy i miasta Susz.
2) radzie - należy przez to rozumieć: Rada Miejska w Suszu.
3) przewodniczącym rady - należy przez to rozumieć: Przewodniczący Rady Miejskiej w Suszu.
4) organie wykonawczym gminy - należy przez to rozumieć: Burmistrz Gminy i Miasta Susz.
5) burmistrzu - należy przez to rozumieć: Burmistrz Gminy i Miasta Susz.
6) radnym - należy przez to rozumieć: Radny Rady Miejskiej w Suszu.
7) urzędzie - należy przez to rozumieć: Urząd Gminy i Miasta w Suszu.
8) sekretarzu - należy przez to rozumieć: Sekretarz Gminy i Miasta Susz.
9) skarbniku - należy przez to rozumieć: Skarbnik Gminy i Miasta Susz.
10) ustawie - należy przez to rozumieć: Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz.U. nr 142,poz.1591 z późn. zm.)
II. ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA ORGANÓW GMINY
§ 3
Pracę rady organizuje jej przewodniczący przy pomocy dwóch wiceprzewodniczą-
cych.
§ 4
1. Rada tworzy stałe komisje:
1) organizacyjno - samorządową,
2) rewizyjną,
3) budżetu, przedsiębiorczości gospodarczej, handlu,
4) rolnictwa, leśnictwa, gospodarki żywnościowej,
5) budownictwa, gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, ochrony środowiska,
6) zdrowia, opieki społecznej, oświaty, kultury, kultury fizycznej i sportu.
2. Skład osobowy komisji, o których mowa w ust.1 z zastrzeżeniem § 6 ust.1 rada
określa w odrębnej uchwale, z tym, że komisje stałe mogą najmniej liczyć
4 członków.
§ 5
Radni z zastrzeżeniem § 6 mogą być członkami nie więcej jak trzech komisji stałych.
§ 6
1. W skład komisji organizacyjno - samorządowej wchodzą:
1) przewodniczący rady jako jej przewodniczący,
2) dwóch wiceprzewodniczących rady,
3) przewodniczący komisji stałych.
2. W posiedzeniach komisji mogą brać udział osoby zaproszone przez przewodniczą-
cego komisji bez prawa głosowania.
§ 7
1. Przewodniczących komisji stałych i doraźnych z zastrzeżeniem § 6 ust.1 pkt 1 wy-
biera rada spośród swego grona, natomiast ich zastępców wybierają komisje ze
swego składu spośród radnych.
2. Wybór przewodniczących dokonywany jest po ustaleniu składów komisji.
§ 8
Przedmiotem działania komisji, o których mowa w § 4 są zadania:
1. Komisja organizacyjno - samorządowa:
1) koordynacja działań komisji stałych i doraźnych oraz przekazywanie im okre-
ślonych spraw do rozpatrzenia,
2) skreślony
3) opiniowanie projektów uchwał ustrojowych gminy.
2. Komisja budżetu, przedsiębiorczości gospodarczej, handlu:
1) opiniowanie projektu budżetu,
2) opiniowanie projektów uchwał dotyczących zmian w budżecie gminy, przed-
kładanych radzie miejskiej,
3) ocena prawidłowości gospodarki finansowej gminy oraz opiniowanie sprawoz-
dań z jej wykonania,
4) promocja przedsiębiorczości na terenie gminy,
5) inicjowanie przedsięwzięć gospodarczych związanych z rozwojem gminy,
6) współpraca z inwestorami oraz zapoznawanie się z ich ofertami dotyczącymi
rozwoju gminy,
7) udział w pracach komisji do spraw przeprowadzania przetargów na zbywanie
i dzierżawę nieruchomości oraz udział w negocjacjach na sprzedaż nierucho-
mości poza przetargiem,
8) ocena stanu inwestycji i remontów realizowanych w gminie,
9) opiniowanie zmian wysokości podatków i opłat lokalnych.
3. Komisja rolnictwa, leśnictwa, gospodarki żywnościowej
1) opiniowanie i rozpatrywanie spraw z zakresu:
a) podatku rolnego,
b) gospodarki gruntami,
c) ochrony zasobów leśnych i rolnych,
d) infrastruktury technicznej na terenach wiejskich (drogi, woda, ścieki itp.)
2) wydawanie opinii na temat przeznaczania gruntów rolnych na inne cele niż rol-
nicze.
4. Komisja budownictwa, gospodarki komunalnej i ochrony środowiska:
1) udział w pracach dotyczących realizacji zmian w planie zagospodarowania
przestrzennego gminy,
2) opiniowanie i rozpatrywanie spraw dotyczących gospodarowania lokalami
i obiektami komunalnymi,
3) wyrażanie opinii i wniosków na temat modernizacji, budowy i utrzymania lo-
kalnych dróg i placów,
4) rozpatrywanie spraw dotyczących utrzymania czystości, prawidłowego stanu
sanitarnego gminy, a w szczególności utylizacji odpadów komunalnych,
oczyszczania ścieków, wysypisk śmieci,
5) współpraca z jednostkami gminnymi i organizacjami mającymi na celu ochronę
środowiska,
6) ocena wykonywania usług komunalnych.
5. Komisja zdrowia, opieki społecznej, oświaty, kultury, kultury fizycznej
i sportu:
1) inicjowanie i prowadzenie działań na rzecz poprawy stanu zdrowotnego miesz-
kańców gminy,
2) współdziałanie z jednostkami służby zdrowia,
3) rozpatrywanie spraw z zakresu opieki społecznej,
4) opiniowanie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych,
5) rozpatrywanie spraw dotyczących porządku i bezpieczeństwa publicznego,
6) analizowanie budżetu Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
i wydawanie opinii, wniosków co do jego wykonania,
7) wyrażanie opinii, wnioskowanie w zakresie funkcjonowania placówek szkol-
nych i przedszkolnych,
8) rozpatrywanie spraw z zakresu kultury, kultury fizycznej i sportu,
9) ocena jednostek i zakładów budżetowych z zakresu kultury, kultury fizycznej
i sportu, oświaty i opieki społecznej.
§ 9
Komisje rady z zastrzeżeniem rozdziału trzeciego działają na podstawie rocznych pla-
nów pracy zatwierdzonych przez radę.
§ 10
Posiedzenia komisji zwołuje i prowadzi przewodniczący komisji.
§ 11
Do organizacji pracy komisji z zastrzeżeniem rozdziału trzeciego stosuje się odpo-
wiednio postanowienia rozdziału szóstego i siódmego statutu gminy.
III. ZASADY I TRYB DZIAŁANIA KOMISJI REWIZYJNEJ
§ 12
1. Podstawą działań kontrolnych Komisji Rewizyjnej jest uchwała rady zlecająca
przeprowadzenie kontroli.
2. Rada zlecając komisji zadania w zakresie kontroli określa jej przedmiot, zakres
oraz termin jej przeprowadzenia i złożenia sprawozdania.
§ 13
Przewodniczący komisji :
1) organizuje prace komisji,
2) zwołuje i przewodniczy posiedzeniom komisji,
3) przedstawia radzie wnioski, opinie i sprawozdania komisji.
§ 14
1. Posiedzenia komisji odbywają się według ustalonego planu posiedzeń.
2. W razie zastępowania przewodniczącego przez jego zastępcę posiedzenia komisji
zwołuje i przewodniczy im zastępca przewodniczącego komisji.
3. Rozstrzygnięcia komisji mają formę opinii i wniosków oraz sprawozdań.
§ 15
1. Otwarcie posiedzenia komisji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczą-
cego posiedzenia formuły